ViVA vinder sølv ved international læringspris

Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark blev sent onsdag aften i London udpeget som sølvvinder af den fornemme internationale pris Learning Technologies Awards (LTA) i kategorien ”Bedste innovative nye læringsteknologi 2019”. Prisen regnes for internationalt at være en af de mest prestigefyldte inden for Learning & Development branchen.

Inden prisoverrækkelsen fandt sted var videnscenterleder René M. Larsen og videnscenterkoordinator Jacob Sangild enige om ViVA kommer til at vise vejen til noget, der kan blive stort. Deres udsagn viste sig at holde stik – sølvet blev givet til læringsplatformen ViVA, der via et mix af virtual reality og gamification gør det muligt for elever på landets social og sundhedsuddannelser at bevæge sig rundt i simulerede tredimensionelle læringsrum.

Det er helt utroligt, og vi er meget meget glade for den fornemme anerkendelse. At vinde sølv betyder ikke kun noget for Videnscentret, men for alle SOSU-skoler i Danmark. Det sætter os på det internationale landkort i forhold til at udforske nye grænser inden for læringsteknologier, samt muligheden for at tilbyde den bedst mulige uddannelse af fremtidens sundheds- og omsorgsmedarbejdere. Prisen er et vigtigt billede på hvad der kan skabes når vi går sammen om udvikling og test af nye veje ind i elevernes læring. Mange SOSU skoler har budt ind med viden og afprøvning af Viva, som nu er et meget stærkt produkt vi kan tage afsæt i og arbejde videre med

– Udtaler René M. Larsen kort efter Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark og Cadpeople fik overrakt prisen.

 

Fokus på empati

Juryen udtalte følgende om ViVA: “This meets a genuine need in a thoughtful and effective way and highlights how innovation can make a huge difference”.

Juryen var særligt imponeret over ViVA fokuserer på empati og vigtigheden i at uddanne, træne og bevare kommende – og nuværende SOSU-elever. At ViVA tager udgangspunkt i praksisnære udfordringer og lærer elever at løse dem med værdighed for borgeren. At kunne opleve en verden dement mente dommerne også er et stærkt værktøj, eftersom det dækker et reelt behov på en betænksom og effektiv måde.

 

Hos René M. Larsen er der heller ikke tvivl: “brugen af Virtual Reality i undervisningen vil være med til at revolutionere den måde eleverne lærer på og understøtte behovet for individualiseret læring“.

Foruden at få udbygget elevernes teknologiforståelse og IT-færdigheder, får eleverne også adgang til en lang række indsigter og scenarier, der vil klæde dem bedre på til den praksis, de skal møde, og er med til at gøre undervisningen mere levede og engagerende.


Om ViVA

ViVA er en forkortelse for Virtuel Velfærdsteknologi i Anvendelse, og er kort beskrevet en tredimensionel VR-lejlighed, hvor elever på social- og sundhedsuddannelserne får mulighed for at opleve tilværelsen og omgivelserne i rollen som dement. Derudover kan eleverne trænes i at bruge en lang række velfærdsteknologier i et sikkert virtuelt miljø, hvor alt kan afprøves fleregange, og hvor det er tilladt at begå fejl. ViVA er udviklet i et tæt samarbejde mellem Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark, Teknologisk Institut og teknologivirksomheden Cadpeople.

Tryk her for mere information om ViVA

Videnscenterleder René M. Larsen, SOSU Nord direktør Lene Kvist, SOSU FVH direktør, Anne Mette Vind, videnscenterkoordinator Jacob Sangild

Videnscenterleder René M. Larsen, SOSU Nord direktør Lene Kvist, SOSU FVH direktør, Anne Mette Vind, videnscenterkoordinator Jacob Sangild

Videnscenterleder René M. Larsen og videsncenterkoordinator Jacob Sangild

Billeder må bruges efter henvendelse*

Skriv en kommentar