Succesfuldt skoleforumsmøde sætter retningen for fremtiden
Den 29. oktober 2018 blev der afholdt skoleforumsmøde i Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark.
Til skoleforumsmødet blev der fulgt op på det store arbejde, der er lagt i Videnscentret siden Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i efteråret 2017 udpegede SOSU Nord, Social- og sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens og Social- og Sundhedsskolen FYN som ét af i alt ni centre over hele landet.
De ni centre skal bidrage til, at elever på erhvervsuddannelserne kan håndtere den hastige teknologiske udvikling og dermed matche de kompetencer, som virksomhederne efterspørger på et digitalt arbejdsmarked.
Siden den officielle åbning af Videnscentret den 12. april 2018 er det gået stærkt, og der var stor tilfredshed at spore blandt de fremmødte direktører og chefer fra SOSU skolerne i Jylland og på Fyn, da de mødtes til skoleforumsmøde i Horsens.
VISION OG MISSION – fælles retning og fælles forståelse
En af de store opgaver i Videnscentret i 2018 har været at definere og beskrive centrets vision og mission. Resultatet af dette arbejde blev præsenteret på skoleforumsmøde, hvor der var fuld opbakning til både indhold og den fremtidige implementering.
Videnscentrets vision lægger i høj grad vægt på sammenspillet mellem centrets kernekompetencer inden for simulation, innovativ læring og velfærdsteknologi, mens missionen lægger vægt på, at Videnscentrets viden om det velfærdsteknologiske område både skal være forskningsbaseret og erfaringsbaseret. Desuden bliver der lagt vægt på forskellige udviklingsperspektiver – både i forbindelse med elevens teknologiske dannelse og i forbindelse med digitalisering og implementering af teknologier i relation til det 21. århundrede.
Spørgeskemaundersøgelse satte fokus på tre udviklingsområder
I løbet af første halvår 2018 har ledelse og koordinatorer i Videnscentret besøgt SOSU skolerne i Vestdanmark og spurgt ind til, hvilke aktivitetsområder der har størst betydning for dem i deres arbejde med velfærdsteknologien, samt den pædagogik og didaktik der knytter sig til arbejdet med den.
Udgangspunktet for undersøgelsen har været Videnscentrets aktivitetsliste, og formålet har været at klarlægge hvilke af Videnscentrets områder, SOSU skolerne er mest interesserede i.
Tre aktiviteter havde særlig interesse for skolerne;
- Kompetenceudvikling af undervisere
- Rekruttering i grundskolen
- Prestige for uddannelserne
Et bæredygtigt videnscenter
Ud over gode indlæg og positive snakke om Videncentrets fremtid var der også på skoleforumsmødet tid til, at deltagerne kunne teste et par af de nye virtuelle løsninger, der er udviklet i 2018. Der var bl.a. mulighed for at besøge en virtuel lejlighed, hvor eleverne kan bevæge sig rundt i en borgers hjem, og dermed komme tættere på den virkelighed, de vil møde, når de skal i praktik eller job.