Brain break: giv en gave

Brain breaks er korte og kreative øvelser eller aktiviteter, der stimulerer tænkning, idégenerering eller problemløsning.

Brain breaks øvelserne kan omfatte opgaver, der udfordrer deltagerne til at tænke ud af boksen, komme med nye perspektiver og generere innovative idéer.

I denne innovative sammenhæng bruges brain breaks til at fremme kreativitet. Der er fokus på at øvelserne er sjove og engagerende og kan hjælpe med at bryde tankemønstre og åbne op for nye muligheder.

Brain break: Giv en gave

Fokus på idégenerering.

Eleverne opdeles i par og placerer sig rundt om i lokalet.

Elev 1 forestiller sig at give en gave til Elev 2.

Elev 1 har frihed til at bestemme indholdet, størrelsen, vægten og andre egenskaber ved gaven, men afslører ikke, hvad det er.

Elev 2 modtager gaven og skal selv forestille sig, hvad der er i gaven. Med begejstret stemme og ved hjælp af artefakter beskriver elev 2, hvad vedkommende har modtaget. “Det er lige præcis det, jeg altid har ønsket mig……….” eleven digter der ud af, jo vildere jo bedre.

Derefter bytter eleverne roller, og processen gentages flere gange. Jo flere gange eleverne prøver at give hinanden gaver, jo mere vilde og fantasifulde bliver deres idéer, og samtidig træner eleverne deres evne til idégenerering.

Har du spørgsmål?

Trine Søberg Videncenterkoordinator Tris@sosufyn.dk

Har du spørgsmål?

Marianne Heilskov-RousingVidencenterkoordinator mhe@sosuranders.dk