Hvorfor er bæredygtighed i en pædagogisk assistents praksis relevant ud fra et dannelses- og uddannelsesperspektiv? Hvordan kan vi se eksempler på det i praksis? Det var to af hovedemnerne, da vi afholdte arrangementet 'Faglærernetværksmøde' med PA-underviserne fra landets 14 SOSU-skoler.

Faglærernetværksmødet sker som led i en større udviklingsproces, hvor vi er godt i gang med at initiere, understøtte og bidrage til et øget fokus og vidensniveau inden for den bæredygtige omstilling og verdensmålsdagsordenen. Èn af drivkrafterne bag implementeringsprocessen er bæredygtighedskonsulent Christian Greve, der udtaler: “Vi har mange bolde i spil hos VFV og jeg har set frem til at kunne indsnævre og zoome ind på et emne, der tilfalder PA-underviserne og ikke mindst komme med praksisnære eksempler. Det glæder mig, at der på dagen var stor interesse og jeg håber, at deltagerne havde en udbytterig dag.”

Til dette Faglærernetværksmøde lagde Social+ Sundhedsskolen Fyn lokaler til, hvor vi befandt os i det inspirerende lokale ‘Hjerterummet’, der både inviterer til nærhed såvel som kreativitet. Det kom bl.a. til udtryk, da der undervejs var planlagt en mini-workshop for underviserne: Her arbejdede underviserne med stop motion-film, hvor de skulle skabe en fortælling ét eller flere af verdensmålene. En stor tak til Videnscenterkoordinatorerne Trine Søberg og Lene Munk Larsen for at hjælpe med dagens indhold og afvikling.

Vi havde på dagen inviteret to oplægsholdere: Jonas Lysgaard, Lektor ved DPU og Tine Salomonsen, børnehaveleder ved Børnehuset Løvbakken, som henholdsvis fortalte om samspillet med pædagogik, bæredygtighed og uddannelse; og praksisnære eksempler på bæredygtighedsaktiviteter, dannelse og viden om bæredygtighed i en børnehave med henvisning til bl.a. dagtilbudsloven og den styrkede læreplan.

Begge oplæg blev taget godt imod og én af dagens ansvarlige videnscenterkoordinatorer Maria Meyer kommenterede: “Begge oplæg havde til formål at være til inspiration for skolernes PA-undervisere – både på et delvist filosofiske og videnskabsteoretisk plan, som kan være en smule langhåret, men i høj grad omhandler “the why”-spørgsmålet, mens det også tages til et helt konkret og praksisnært eksempel, der besvarer “the how”-spørgsmålet”. Det var fantastisk at opleve deltagernes gejst under begge oplæg – og vi er ret sikre på, at vi kommer til at holde flere faglærernetværksmøder med bl.a. SSA- og SSH-underviserne som målgruppe.”

Faglærernetværksmødet er en årlig begivenhed arrangeret af Videnscenter for Velfærdsteknologi, der varierer i tematik og indhold. Dette var årets første arrangement, hvor vi fokuserede på bæredygtighed på Social- og sundhedsområdet. Det næste arrangement er en Masterclass om Uddannelse til Bæredygtig Udvikling.

Christian Greve

Har du spørgsmål til arrangementet? Kontakt

Christian Greve
Bæredygtighedskonsulent
Maria Meyer

Har du spørgsmål til arrangementet? Kontakt

Maria Meyer
Videnscenterkoordinator