Hvorfor Virtual Reality?
Brugen af Virtual Reality i undervisningen åbner op for at differentiere og gøre læringen mere spændende og nærværende for eleverne.
Brugen af Virtual Reality åbner også muligheder for at indføre kreativ læring i bevægelse og udforske virtuelle miljøer, hvor hjernen bliver udfordret gennem visuelle elementer og lyd.
At indføre nye læringsredskaber i undervisningen er med til at fastholde elevernes interesse og åbne op for simulation af praksisnære situationer på nye måder. Men det stiller også store krav til underviserne, og derfor har Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark arbejdet intensivt på at klæde underviserne på til at benytte den nye teknologi.
Virtual Reality i undervisningen
En af måderne vi arbejder med Virtual Reality på er CareShare-programmet, som kan benyttes i anatomiundervisningen.
Iført VR-briller og controllers kan eleven stå foran en virtuel mand eller kvinde, løfte de enkelte kropsdele ud, betragte dem og gå dybere ned i læringen om menneskets anatomi.
I CareShare er der også mulighed for at tilkoble en sygdom til den virtuelle person. Det kan f.eks. være KOL eller astma. Det giver os mulighed for at arbejde med de forskellige stadier af sygdommen og undersøge, hvordan det påvirker kroppen generelt.
Se denne video, hvor Emma Katrine fortæller om sin oplevelse med anatomiundervisning via VR

Emma Katrine oplever VR og anatomiprogrammet for første gang. Holdkammeraterne kan følge med på skærmen, hvor Emma Katrine lige nu er i blodbanen.