1. juni 2018 kunne vi i Videnscentret sige velkommen til vores nye ph.d.-studerende Sissel Kondrup Bach.

 

Den svære implementering
Implementeringen er ofte den svære del, når snakken falder på velfærdsteknologi. Alle ønsker at udnytte potentialet af velfærdsteknologierne, så de får den tiltænkte værdi.

Sissel skal forske i, hvilke kompetencer eleverne (fremtidens velfærdsmedarbejdere) skal have for at implementeringen kan lykkes. Kort sagt hvordan ruster man eleverne til at kunne håndtere implementeringen.

Når der er mere klarhed over, hvad der kræver, vil Sissel efterfølgende fokusere på, hvilket læringsmiljø der klæder eleverne bedst muligt på til opgaven.

Sissels tilgangsvinkel til velfærdsteknologi er meget tydelig:

Set med mine øjne skal velfærdsteknologi kvalificere den praksis, der allerede eksisterer. Den skal ikke erstatte velfærdsmedarbejderens praksis - den skal understøtte den,
Sissel Kondrup Bach
Ph.d studerende ved Videnscenter for Velfærdsteknologi Vestdanmark

 

Elever, undervisere og praksis skal involveres

Sissel håber på at kunne lave et aktionsforskningsprojekt. Det vil sige, at hun vil involvere både elever, undervisere og praksis i processen.

På den måde bliver det ikke en skrivebordsopgave. Ved at involvere fagfolkene får Sissel det vigtige branchefaglige perspektiv på, så vi den vej er med til at opfylde et af Videnscentrets mål, nemlig; at håndtere den teknologiske udvikling og  matche de kompetencer, som branchen efterspørger på et digitalt arbejdsmarked.

 

Vil du også følge projektet?

Vi glæder os til Sissel dykker mere ned i projektet.

Synes du også det lyder interessant, så tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvor vi blandt andet fortæller mere om ph.d-projektet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her.