Vi brugte 5 dage på at besøge en masse butikker, høre oplæg fra nogle af verdens største virksomheder og opdage nye trends på NRF Retail's Big Show - få en bouillion-terning af de vigtiste tendenser fra New York her.

Hvilke trends tog vi med fra New York?

Der var masser af teknologier at spotte rundt omkring i New Yorks butikker: Selfie-spejle, Augmented Reality, eye-tracking, digitale jeans og self-checkout. Men hvilke er profitable og hvilke er rene “gimmicks”? Og hvilke teknologier kan overføres til danske butikker? Overordnet set, var der især to tendenser som gik igen på tværs af butikker og konferencen. Hør Lars fortælle mere i videoen om de 2 megatrends: “Customer Experience” og “Frictionless Retail”.

Den tredje trend: “The age of platforms”

Selvom de fysiske butikker lykkes med at genopfinde sig selv, så kommer vi ikke udenom en tredje overordnet trend: Markedspladser.

Markedspladser er vækstet med 30.4% på 5 år (2013-2018). Til sammenligning er den fysiske detail-handel vækstet med 2.4% og online handel (ekskl. markedspladser) vækstet med 12.5% (tal fra det amerikanske marked).

Alt kan efterhånden handles via en platform: mad (Just-Eat), tøj (Trendsales, Miinto), kørsel (Uber), huse (AirBnB), og selvfølgelig “the anything store” (Amazon, Alibaba).

Mastodonten Amazon er på 10 år er gået fra en omsætning på 24 mia. dollars til 290 mia. dollars i 2019. Virksomheden sælger på en enkelt dag op imod 1 mio. stykker legetøj. Og så har Amazon kunder i 170 lande. Senest har de åbnet i Holland, så selvom vi er et lille land i Danmark kan vi ikke se os fri fra Amazon-effekten på sigt.

Læs FDIH’s analyse af hvad åbningen i Holland siger om Amazon’s strategi: Amazon åbner nyt marked: Går all-in i Holland

Handel på online platforme er vækstet med 30.4 procent på 5 år
Amazon er en kæmpe udfordrer til detailhandlen
Janne Gaye

Har du spørgsmål?

Janne Gaye