Videnscenter Procesteknologi har samarbejdet med flere virksomheder om at scanne og filme deres rum og faciliteter i 3D. 3D-scanninerne og 3D-videoerne skal bruges som undervisningsmateriale til elever fra blandt andet erhvervsuddannelserne mejerist, procesoperatør og lager & terminal.

Med en 3D-scanner har Videnscenter Procesteknologi lavet en virtuel udgave af virksomhedernes forskellige rum, som eleverne selv kan navigere rundt i. I de virtuelle rum kan eleverne få mere information om eksempelvis maskiner ved at læse tekstbokse eller se videoer. Til at lave 3D-videoer har videnscentret anvendt en keglehat, der er en arbejdshjelm med et kamera skruet fast på toppen. Kameraet filmer i en 360 graders vinkel, så resultatet bliver en 3D-video, hvilket giver seerne muligheden for at kunne navigere rundt på skærmen, imens de ser videoen. Men det er også muligt at redigere i videoen, så man kan fokusere på det, der er interessant. Når denne funktion anvendes, er det dog ikke muligt at navigere rundt på skærmen.


Keglehatten

Fordelen ved at bruge keglehatten i stedet for et almindeligt videokamera er, at selve filmningen tager kortere tid, fordi man bare tager keglehatten på hovedet og går rundt i de rum, der skal filmes. Kameraet har en lang rækkevidde og får altid det hele med. Føreren af keglehatten skal derfor ikke bevæge sig meget rundt under optagelserne.


Indtil videre har Arla, DSV og Fredericia Spildevand og Energi A/S samarbejdet med Videnscenter Procesteknologi om at få lavet en 3D-scanning og 3D-video. 3D-materialerne fra de forskellige virksomheder bliver en del af erhvervsuddannelsernes pensum, og giver eleverne viden og adgang til at se dele af virksomhederne, som de ellers ikke ville få kendskab til under deres uddannelse – eksempelvis rum eller arbejdsprocesser, der sikkerhedsmæssigt ikke tillader at have elever til stede.

Stilbillede af 3D-video fra Fredericia spildevand og Energi A/S filmet med keglehatten


Fredericia Spildevand og Energi A/S bruger 3D til at booste branchen

Gitte Lyager fra Fredericia Spildevand og Energi A/S var med under hele 3D-processen og fortæller:
Baggrunden for 3D-scanningen og videoerne var, at vi gerne vil dele ud af vores viden til skolerne og booste branchen. I fremtiden får vi brug for folk, der er interesseret i at arbejde hos os, så det er vigtigt for os at få vist vores udstyr og fremhæve nogle af de faggrupper, der arbejder her.
3D-scanningen er selvfølgelig lavet til alle interesserede, men især til procesoperatørelever og nye medarbejdere, så de bedre kan danne sig et overblik over de processer, som vi arbejder med og tage på opdagelse i selve anlægget. Når vi har rundvisninger, foregår rundvisningen som regel uden for af sikkerhedsmæssige årsager. 3D-scanningen og videoerne er derfor rigtig gode, da de giver en rundvisning inden for, og viser det, som man ellers ikke ville få set på en rundvisning.”


Virtuel 3D-scanning af Fredericia spildevand og Energi A/S

Jakob Dannesboe fra Videnscenter Procesteknologi 3D-scanner et rum hos Fredericia Spildevand og Energi A/S

Selve processen med at få scannet og filmet gik nemt og smertefrit. Vi har selvfølgelig lavet en plan for, hvad der skulle scannes og filmes. Ellers har det mest tidskrævende været at fylde information om processer og procesudstyr ind i de virtuelle rum og skrive manuskript til Jakob fra videnscentret, som stod bag scanningen og videoerne. Vores fagfolk skrev manuskriptet, og de vil altid gerne dele ud af deres viden og formidle det til målgrupperne.

Fredericia Spildevand og Energi A/S er Danmarks 2. største anlæg og huser mange faggrupper. ” Vi er mange, der skal drive anlægget og kloakledningsnettet, derfor går vi meget op i at have praktikanter og lærlinge, og det har længe været en strategi hos os, at bidrage til undervisningen. Vi foretager rundvisninger for foreninger, folkeskoleelever og helt ned til børnehavealderen. Vi samarbejder også med skoler for at kunne tilpasse formidlingen af vores viden, så det bliver interessant for de unge elever. Vi har eksempelvis lavet en gps-styret app med en skoleklasse, så hver gang besøgende eleverne kommer til et bestemt skilt ude på vores anlæg, dukker der noget op på deres telefon, som de skal tage stilling til. Det er første gang vi samarbejder med en erhvervsskole og Videnscenter Procesteknologi på denne her måde, men vi håber at kunne samarbejde endnu mere med erhvervsskolerne i fremtiden.” afslutter Gitte Lyager.