Vellykket og lærerig AR-workshop
I denne uge kunne vi i videnscenteret endelig skyde vores AR-workshops i gang. Vores AR-ekspert Jakob Dannesboe tog imod en god blanding af interesserede og spændte deltagere fra andre erhvervsskoler og Novo Nordisk.
Dagens program startede med en kort film om AR-briller og deres anvendelsesmuligheder, hvorefter deltagerne selv kunne få lov til at tage et par AR-briller på og gøre dem klar til dagens øvelser. Fælles for deltagerne var, at de alle havde anskaffet sig nogle AR-briller, men endnu ikke vidste, hvordan de præcis skulle anvendes. Deres fælles mål var, at kunne bruge AR-brillerne i undervisningen, og give eleverne en grundlæggende erfaring med at bruge AR-brillerne og deres teknologiske muligheder. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
Christian fra NEXT udtaler: ”Vi har lige fået vores AR-briller, så det her workshop er godt og anderledes rent teknisk, fordi vi virkelig gerne vil i gang med at bruge AR-brillerne. Vi havde tænkt at bruge brillerne, når eleverne har farma-engelsk. Her kunne man forestille sig, at en elev står foran en maskine med brillerne på og øver termer på engelsk. De kunne også bruges af en underviser, der står foran en maskine og skal vise noget til hele holdet. I stedet for at eleverne står klumpet sammen foran maskinen og ikke kan se noget, kan de i stedet se det på en skærm, der er koblet til AR-brillerne.”
Leif fra Processkolen udtaler: ”Vi har skaffet 4 AR-briller, som vi ser frem til at bruge. Så vi har ventet på at kunne deltage i workshoppen. Meningen lige nu er, at vi starter med at bruge AR-brillerne i erhvervsinformatik til procesoperatørerne, der går på grundforløbet. Vi bruger dobot-robotter i undervisningen, hvor AR-brillerne skal være en del af det. Når vi går herfra håber vi også, at have en genial ide til, hvad AR-brillerne ellers kan bidrage med, når det kommer til elevernes læring. Jeg kunne forestille mig, at det kunne være en god ide, at lade eleverne bruge dem, så meget som muligt i håb om, at de får nye ideer til, hvor og hvad brillerne kan bruges til, ud over fejlfinding i forhold til metode. |
||||||
|
||||||
Deltagerne fik lov til at prøve AR-brillerne på egen krop og lærte, hvordan de anvendes og betjenes. Men de kunne også hjælpe hinanden med at finde ud af, hvor det giver mest mening at bruge dem i undervisningen, så deres elever bliver klogere på AR og teknologien bag. |