Peter Mosegaard Kjeldsen og Sara Nørregaard Wilki er begge i gang med uddannelsen til Procesoperatør på EUC Lillebælt. Ligesom alle andre elever i hele landet, sidder de i disse dage derhjemme og modtager fjernundervisning.

”Det er noget anderledes i forhold til det vi plejer. Men jeg synes, at lærerne er gode til at få lagt opgaver ud. Dog mangler jeg at have læreren fysisk til stede, så jeg hurtigt kan spørge om noget. Og så mangler jeg input fra mine klassekammerater i forhold til undervisningen. De får mig altid til at tænke en ekstra gang over tingene, fordi vi har forskellige holdninger og meninger.”, fortæller Sara, der til daglig arbejder hos ITW i Middelfart.

”Jeg kan godt lide at sidde alene med opgaverne, fordi der er mere ro omkring mig herhjemme, men jeg savner den ping pong, jeg plejer at have med læreren. Normalt bor jeg på skolehjemmet sammen med nogle andre fra klassen, så jeg savner at kunne snakke med dem om de forskellige opgaver over en kop kaffe.”, fortæller Peter der, som han selv beskriver, har arbejdet en menneskealder hos den nordjyske fiskefabrik TripleNine 999 i Thyborøn.

Som en del af deres uddannelse skal Peter og Sara undervises i LEAN, og bruger i den forbindelse Videnscenter for Procesteknologis online LEAN-håndbog. ”Hele klassen har fået nogle spørgsmål, som vi skal svare på og sende til læreren senere i dag. Alle svarene kan vi finde i LEAN-håndbogen.”, fortæller Peter.

Ifølge begge elever er LEAN-håndbogen et godt materiale til fjernundervisning, fordi den er nem at forstå og godt beskrevet. I Peters tilfælde får håndbogen tankerne til at hobe sig op. ”Der hvor jeg arbejder har de ikke implementeret LEAN, så jeg sidder og tænker på min arbejdsplads, når jeg læser håndbogen. Nogle af tingene på min arbejdsplads ville blive meget nemmere, hvis vi brugte LEAN. Så håndbogen giver mig virkelig et andet syn på tingene.”.

Sara fortæller, at hun på sit arbejde er vant til at arbejde med 5S, der er en del af LEAN-kulturen. ”Vi bruger faktisk mange af LEAN-værktøjerne i forvejen, men vi sætter ikke ord og navne på dem, så det er rart, at få sat navne og ord på det vi gør. På den måde får jeg meget ud af håndbogen.”.

Selvom begge elever mangler det sociale og den fysiske tilstedeværelse af klassekammerater og lærer, er der ingen tvivl om, at de stadig får noget ud af den nødvendige fjernundervisning og bliver klogere på LEAN.

Peter Mosegaard Kjeldsen
Sara Nørregaard Wilki