På EUC Lillebælt har eleverne på smedeuddannelsen fået en rørbukker, som skal lære dem om områder inden for procesteknologi. Rørbukkeren er efterfølgeren til den manuelle håndbukker, hvor eleverne brugte længere tid på at bukke rørene. Da rørbukkeren er tilknyttet et NC-system, er den programmérbar og derfor effektiv til masseproduktion. Den kan lave helt identiske produkter på relativt kort tid.

En rørbukker bukker produkterne/emnerne i ét helt stykke. Derfor undgår eleverne at skulle svejse mindre stykker sammen til et samlet rør. Dette er godt for den fremtidige rengøring og hygiejne, der bliver nemmere at udføre, da skidt og snavs ikke hober sig op i samlingerne.

Når hele rør bukkes, undgår man desuden utætheder pga. dårlige samlinger. Disse hygiejnevenlige rør er særligt nyttige i virksomheder, der producere produkter inden for levnedsmiddel, farmakologi og bryggeri.

Matematisk vinkel:

Inden rørbukkeren kom til, brugte eleverne den manuelle håndbukker, der krævede, at hver eneste vinkel og længde skulle beregnes, inden de kunne begynde at bukke røret.

Eleverne tegner nu produktet/emnet i et tegneprogram, som det der ses nedenfor. Målene tastes ind i rørbukkerens NC-system, der automatisk bukker røret efter målene. Foruden at bukke rør, er rørbukkeren også et lærerigt element i elevernes undervisning i forhold til matematikken. Selvom eleverne blot skal taste målene ind i NC-systemet,  skal de alligevel lære at beregne bøjningens rørlængde.

Eleverne bliver opfordret til at bruge formlen:
L (rørlængden) = π * D(diameter)/4

Denne formel passer til et rør, der skal bukkes 90 grader. Hvis f.eks. røret skal bukkes 180 grader hedder formlen: L = π * D/2 osv.

Rørbukkeren har helt sikkert gjort det nemmere og mere tidsbesparende for eleverne at bukke rør. Men den lærer dem også om hygiejne, der er et vigtigt procesteknologisk område.

 

Tegneprogram
Manuel håndbukker