På EUC Lillebælt går de to engagerede industrioperatør-elever Osman Omanovic og Elisabeta Stanciu.
De har været godt i gang med uddannelsen i et halvandet år og kan endelig kalde sig industrioperatør i maj 2019.

Osman, der oprindeligt er fra Balkan, har siden han kom til Danmark i 2007, arbejdet som maskinoperatør i virksomheden Rul-Let i Aabenraa. Rul-Let er Skandinaviens førende leverandør af husholdningsemballage. Efter 11 år gav virksomheden ham muligheden for at tage uddannelsen som industrioperatør. ”Da jeg kom til Danmark, var det nemt at få arbejde, men det er det ikke længere. I dag skal man helst have en uddannelse og specialisere sig.” forklarer han.

Elisabeta fra Rumænien har boet i Danmark i 12 år. Hun arbejder på snart 5. år hos OK Snacks i Ejstrupholm, der er verdens førende producent af flæskesvær. Ligeledes blev hun tilbudt at tage uddannelsen af virksomheden. Elisabeta startede med at pakke varer og lærte efterhånden også at køre truck. ”Og nu kan jeg arbejde lidt over det hele”, fortæller hun entusiastisk.

De oplever begge at uddannelsen har givet et helt andet syn på både opgaver og problemløsninger ude i virksomheden. ”Man føler sig mere sikker og selvstændig, fordi man har fået styr på mange flere detaljer.” – ”Nu kan vi selv løse de problemer, der opstår ude i virksomheden – hvis en motor går i stykker, kan vi selv reparere den, fordi vi ved, hvorfor den er gået i stykker. Førhen ringede vi bare til andre eksterne personer, der kom og løste problemet for os.”

Der er ingen tvivl om, at de to elever oplever, at selvtilliden har fået et synligt boost, efter de er startet på industrioperatøruddannelsen – både personligt og fagligt. ”Hver gang jeg starter på skolen efter et skoleforløb, bliver mine kolleger positivt overraskede over, hvor godt mit danske sprog er blevet.” fortæller Elisabeta med et stort smil. ”Og virksomheden slipper for at betale for ekstern hjælp, hvis maskinerne ikke virker, som de skal. Nu hjælper jeg med at ordne det.” fortæller Osman.

Begge elever roser deres klasse, fordi de alle er rigtig gode til at hjælpe hinanden. Undervisningen er både boglig og praktisk, hvilket resulterer i en bedre forståelse for de enkelte opgaver. Som regel er eleverne 6 uger i skole og 12 uger ude i den virksomhed, hvor de arbejder.

Da de viser mig rundt i undervisningslokalet, fortæller de begge grundigt om de forskellige maskiner, der bliver brugt i undervisningen. ”Vi får lov til at prøve tingene med vores egne hænder, hvilket gør, at vi bedre forstår opgaverne, både i forhold til selve undervisningen og ude i virksomheden.” – ”I klassen kommer folk fra mange forskellige virksomheder, så der er altid én der kan hjælpe, hvis vi skal prøve noget i undervisningen, som vi ikke har prøvet ude i virksomheden.”

Fremtidsdrømmene for de to elever er først og fremmest at blive færdige med deres uddannelse og arbejde som industrioperatør i de virksomheder, hvor de allerede arbejder. Men tanken om at videreuddanne sig til procesoperatør spøger allerede hos dem begge.