Målgruppe

EUD GF1

EUD GF2

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

4 timer 30 minutter

Uddannelse

Handelsuddannelse med specialer

Detailhandel med specialer

Kontor med specialer

Vis mere
Viden Om Data

Dette undervisningsforløb har til formål at give eleverne et indblik i, hvad kunstig intelligens er, og hvordan det kan have forudindtagede "holdninger". Eleverne vil få vist eksempler på, hvordan man kan manipulere med videoer og har mulighed for selv at prøve kræfter med det. Undervisningsforløbet henvender sig til elever på EUD i faget Erhvervsinformatik C, hvor det også kan anvendes tværfagligt med Samfundsfag.

Beskrivelse

Generative AI værktøjer, såsom ChatGPT og ElevenLabs, giver helt nye muligheder for at manipulere med mennesker. I dette undervisningsforløb vil eleven få viden om kunstig intelligens og de muligheder, som det giver for at manipulere med indhold på nettet. Eleven har desuden mulighed for selv at prøve kræfter med nogle AI værktøjer. Forløbet skal bidrage til at få eleven til at være mere opmærksom, når man f.eks. møder indhold på internettet, som man synes virker mistænkeligt eller for godt til at være sandt.

Formålet er, at træne elevens kritiske tænkning over for det, man møder på internettet.

Dette undervisningsforløb henvender sig til elever på grundforløbet 1 og 2 i faget Erhvervsinformatik C med mulighed for også at inddrage det tværfagligt med Samfundsfag.

I dette forløb opfordres der til, at eleverne arbejder med forskellige AI-værktøjer. I nogle opgaver, vil det være markeret, hvilket AI-værktøj vi lægger op til at anvende. Men det er altid op til underviserne og eleverne hvilke værktøjer, I ønsker at anvende. Det er desuden en god idé at du, som underviser, tjekker op på skolens retningslinjer/politikker.

Du kan bladre direkte i undervisningsforløbet herunder.

Hvis du klikker på den turkise tekst herunder, vil e-bogen blive åbnet i en ny fane. Det link kan du kopiere og dele med dine elever.

Klik her og del linket med dine elever.

OBS! Log ind for at downloade den tilhørende lærervejledning, som du finder nederst på denne side.

Læringsmål

  • Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse professionelle situationer og vurdere digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet.
  • Eleven kan redegøre for og diskutere beskyttelse af virksomheders, kunders og brugeres digitale data og for de generelle tekniske og samfundsmæssige aspekter af it-sikkerhed samt også teknologisk handleevne.

Materialet er blevet downloadet af 17 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.