Robotbearbejdning

På denne side kan du læse mere om projektet "Robotbearbejdning" samt finde kontaktoplysninger på den projektansvarlige, i tilfælde af, at du har nogle spørgsmål.

Hvorfor
Digitalisering og automatisering har for alvor gjort sit indtog i industrien, og det handler om at kunne imødegå produktionsflowet. Med robotbearbejdning er der mulighed for at få hændernes arbejde væk og i stedet automatisere processerne, som også bliver mere præcise. Automation giver et fleksibelt arbejdsmarked – hvor en robot aldrig er syg eller får ondt i armen, og en medarbejder kan styre flere robotter på en gang eller flyttes til en anden funktion, hvis behovet er der. Det betyder blandt andet, at trivielle jobs forsvinder, mens nye opstår, samt at danske virksomheder bliver mere konkurrencedygtige og derfor kan beholde produktionen herhjemme.

Automatisering vigtiggør behovet for at medarbejdere i industrien bliver specialiseret i robotbearbejdning, således de får flair for robotter. Med projektet med robotbearbejdning på TECHCOLLEGE har elever og medarbejdere i metalbranchen mulighed for at bliver klogere på hele paletten inden for robotter.


Hvem
Den primære målgruppe for projektet er smedeelever, og der er også mulighed for at industritekniker-elever kan arbejde med udstyret.

Udstyret bliver derudover brugt til efteruddannelse, hvor der er afvikles kurser for medarbejdere i industrien.


Hvordan
Udstyret i projektet, som består af blandt andet en bukkecelle med KUKA KR 6 R900, en CoastOne, CoWelders samt softwareprogrammer til programmering af robotterne, har siden indkøb været anvendt lidt sporadisk. Det skyldes, at den hurtige automatik kræver en del overvågning.

Men fra september kommer et nyt forløb med robotbearbejdning til at køre på smedeelevernes 3. skoleforløb. Implementeringen af udstyret i undervisningen betyder, at eleverne får konkret erfaring med programmering, bukkecelle og kantpresser, som kan optimere en produktion og sikre, at emnerne er ens. En anden del af projektet består desuden af laserskæring og svejserobotter, hvor smedeelever på hovedforløb 2 skal arbejde med netop robotsvejsning. Her lærer eleverne at bruge svejserobotter og at programmere dem, og de finder ud af, hvor nemt det egentlig er.

I sin helhed kan projektet tilbyde elementer fra hele processen i en produktion – lige fra skæring, bukning og svejsning. Elever får dermed kendskab til, hvad de kommer til at møde ude i virkeligheden.

I forhold til efteruddannelse holdes der kurser for medarbejdere i metalbranchen. Flere firmaer har efterspurgt kurser med bukkecellen, og disse kurser afvikles som moduler i åbent værksted. Svejserobotterne har også været i aktion i kursusregi, hvor kursister får lov til at gå mere i dybden med udstyret og få specialiseret efteruddannelse – nogle virksomheder sender sågar deres medarbejdere på kursus på TECHCOLLEGE for at se og afprøve, om svejserobotter kan passe til lige netop deres behov.

Udstyret er desuden blevet vist frem ved teknologidag på TECHCOLLEGE, hvor fagfolk og medarbejdere fra industrien var inviteret til en inspirationsdag.

Har du spørgsmål?

Jesper Frydkjær PedersenUddannelsesleder+45 2526 6412jefp@techcollege.dk