VR og livskvalitet, SSA
Målgruppe
Hovedforløb
EUX
Fagområde
Omsorg, Sundhed og Pædagogik
Varighed
3 timer 00 minutter
Uddannelse
Social- og sundhedsassistentuddannelsen
Et kort forløb, hvor eleverne lærer om Virtual Reality (VR) og hvad den kan gøre for borgerne
Beskrivelse
VR lader dig komme ind i en anden verden, som føles utrolig virkelig. Vi kan altså flytte mennesker fra den virkelige verden, til et sted eller en situation, vi ønsker. Det kunne fx være SOSU-elever, der besøger en borger på et lukket psykiatrisk bosted, som ellers ikke er muligt at besøge. Synet og hørelsen snydes til at tro, at du er et helt andet sted. VR er en måde at inddrage flere sanser og hele kroppen i undervisningen.
I forløbet her skal eleverne arbejde med VR som teknologi. Det er ikke et krav at have VR tilgængeligt, men det vil foretrækkes at de får prøvet det Hands-On.
Ønsker du at arbejde (videre) med det 21. århundredes kompetencer, så indgår denne Teknologi i forløbet.
Du kan læse mere om kompetencen her: Teknologi
Læringsmål
- Eleven kan anvende viden om funktionsevne, forflytning, lejring, mobilisering samt hjælpemidler og velfærdsteknologi til at begrunde, vurdere og tilrettelægge pleje- og omsorgsopgaver med fokus på borgerens/patientens mestringsevne.
- Eleven kan anvende viden om socialpædagogisk praksis, fx reminiscens, sansestimulering, personcentreret omsorg og fysisk aktivitet til at understøtte et meningsfuldt hverdagsliv for borgeren/patienten.