Velfærdsteknologisk vurderingsopgave, GF2 SOSU
Målgruppe
EUD GF2
Fagområde
Omsorg, Sundhed og Pædagogik
Varighed
8 timer 30 minutter
Uddannelse
Social- og sundhedsassistentuddannelsen
Social- og sundhedshjælperuddannelsen
I forløbet her arbejder eleverne med en velfærdsteknologisk løsning, som de skal vurdere med en Velfærdsteknologisk Vurderingsmodel fra Teknologisk Institut.
Beskrivelse
Forløbet er en gruppeopgave, hvor eleverne får muligheden for at arbejde grundigt med velfærdsteknologi.
Eleverne skal først udvælge en velfærdsteknologisk løsning, som de syntes er spændene og det bedste ville være hvis det var en løsningen som de fysisk eller digitalt vil kunne afprøve. Derefter skal eleverne udfylde VTV modellen fra Teknologisk Institut. Det er en model hvor eleverne skal vurderer løsningen indenfor fire områder
- Teknologi
- Økonomi
- Borger
- Organisation
Ved det kommer de godt omkring løsningen og brugen af den. Til sidst fremlægger de deres resultat.
Ønsker du at arbejde (videre) med det 21. århundredes kompetencer, så indgår denne Teknologi i forløbet.
Du kan læse mere om kompetencen her: Teknologi
Læringsmål
- Eleven kan i kendte situationer redegøre for ergonomiske principper, regler om . sikkerhed og arbejdsmiljø, samt deltage i forflytninger med og uden velfærdsteknologiske hjælpemidler, samt i enkle situationer reflektere over egenomsorg i jobudøvelsen.
- Eleven kan i kendte situationer indgå i relationer, samt understøtte rehabilitering, guidning og vejledning af borgeren til mestring af eget liv samt inddrage enkle faktorer, der fremmer og hæmmer motivationen for egenomsorg.