Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Omsorg, Sundhed og Pædagogik

Varighed

5 timer

Uddannelse

Social- og sundhedshjælperuddannelsen

Velfærdsteknologi (Øst)

Forløbet tager udgangspunkt i de TechTimen-videoer, der ligger på Videnscentrets Youtube-kanal. Forløbet aktiverer eleverne før, under og efter videoen med TechTimen. Generelt handler TechTimen om velfærdsteknologi og hjælpemidler inden for sundhedssektoren og det pædagogiske område. Videnscentret viser hjælpemidler og velfærdsteknologier frem og diskutere hvad de skal bruges til og hvem der kan bruge dem. Eleverne kan stille spørgsmål til Videnscentret i kommentarsporet på Youtube.

Beskrivelse

I forløbet ser eleverne en af Videnscenterets TechTimer, som findes på videnscenterets YouTube kanal.

Forløbet har en før, under og efter opgave som eleverne skal igennem. Indholdet og emner i de forskellige TechTimer varierer fra gang til gang, da det ofte er Social- og Sundhedsskoler, der efterspørger en TechTime og komme med ønsker til emnet.

Før opgaven: der skal eleverne høre en podcast fra podcast serien “Livet!” det gøre for at eleverne har fokus på en bestemt case når de efterfølgende skal arbejde målrette med de teknologiske løsninger.

Under opgaven: Der skal eleverne se en af Videnscenteret TechTimer, underviser kan med fordelt vælge hvilken en der skal ses.

Efter opgaven: skal eleverne arbejde med de teknologiske løsninger fra TechTimen, som de fandt mest relevante for deres case/målgruppe. Det er ikke et krav for opgave at have de teknologiske løsninger til rådighed.

Brug denne tekst i bunde af forløbsbeskrivelsen:  

Ønsker du at arbejde (videre) med det 21. århundredes kompetencer, så indgår denne Teknologi i forløbet.  

Du kan læse mere om kompetencen her: Teknologi

Læringsmål

  • Eleven kan anvende viden om velfærdsteknologi til at finde, sammenligne og vejlede borgeren i brugen af teknologi, der kan understøtte borgerens funktionsevne og mestring af hverdagslivet.
  • Eleven kan anvende viden om den rehabiliterende tilgang til at kunne involvere borgeren, under hensyn til dennes funktionsevne, i sammenligning, valg og planlægning af aktiviteter der fremmer borgerens livskvalitet og handlekompetence.

Materialet er blevet downloadet af 12 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.