Velfærdsteknologi – design – innovation – EUX

Målgruppe
EUX
Fagområde
Omsorg, Sundhed og Pædagogik
Varighed
10 timer 30 minutter
Uddannelse
Social- og sundhedsassistentuddannelsen
forløbet her giver eleverne mulighed, for at afprøve forskellige velfærdsteknologiske løsninger, de vurdere og forholde sig konstruktiv kritisk til velfærdsteknologi.
Beskrivelse
Forløbet strækker sig over 2 dage og kan bruges til de målløse valgfag eller kan implementeres i eksisterende temaer, eksempelvis Fremtidens SOSU. Opgaverne i forløbet kan sagtens bruges uafhængigt af hinanden, andre steder i uddannelsen.
Forløbet er bygget op af følgende elementer, som alle kan downloades:
1. Hvad er velfærdsteknologi – powerpoint inklusiv små filmklip
2. Afprøvning af forskellige velfærdsteknologier, herunder refleksioner og etiske dilemmaer
3. VTV- velfærdsteknologisk vurdering
4. Innovation og designprocesser
Ønsker du at arbejde (videre) med det 21. århundredes kompetencer, så indgår denne Teknologi i forløbet.
Du kan læse mere om kompetencen her Teknologi
Læringsmål
- 10. Eleven kan anvende viden om funktionsevne, forflytning, lejring, mobilisering samt hjælpemidler og velfærdsteknologi til at begrunde, vurdere og tilrettelægge pleje- og omsorgsopgaver med fokus på borgerens/patientens mestringsevne.