Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Omsorg, Sundhed og Pædagogik

Varighed

20 timer

Uddannelse

Social- og sundhedshjælperuddannelsen

Velfærdsteknologi (Øst)

Påbygningsfaget velfærdsteknologi ligger i forlængelse af skoleperiode 2 umiddelbart inden eleverne skal ud i deres anden oplæringsperiode. Vi arbejder med velfærdsteknologi og klæder vores kommende social- og sundhedshjælpere på til at kunne forholde sig kritisk konstruktivt til den teknologiske udvikling.

Beskrivelse

Forløbet veksler mellem oplæg, gruppearbejde, selvstændigt arbejde og mulighed for fordybelse. Det overordnede formål med undervisningen er at eleverne skal forholde sig kritisk konstruktivt til den teknologiske udvikling. De skal kunne analysere sig frem til fordele og ulemper ved teknologien ved bl.a. at inddrage VTV-modellen. De skal have en forståelse for, at velfærdsteknologi både kan være til gavn for borgeren og dennes mestring af hverdagen og for arbejdsmiljøet på den enkelte arbejdsplads. De skal ligeledes have et basis kendskab til forskellige velfærdsteknologiske løsninger. Eleverne skal have skærpet deres fokus på borgerens funktionsevne og aktivitetsniveau frem for teknologi for teknologiens skyld. Eleven skal være sin rolle bevidst i arbejdet med velfærdsteknologi i forhold til inddragelse af samarbejdspartnere og implementering. Eleven skal ud fra et etisk aspekt kunne reflektere over anvendelsen af velfærdsteknologiske løsninger.
Forløbet afsluttes med en fremlæggelse af VTV-modellen koblet på en velfærdsteknologi

Ønsker du at arbejde (videre) med det 21. århundredes kompetencer, så indgår denne Kollaboration i forløbet.

Du kan læse mere om kompetencen her:  Kollaboration

Læringsmål

  • Eleven kan anvende viden om forskellige typer af velfærdsteknologi, og hvilke målgrupper de retter sig imod til at støtte borgerens funktionsevne i hverdagen.
  • Eleven kan selvstændigt anvende viden om nationale strategier, målsætninger og relevante instanser inden for velfærdsteknologi og sundhedsteknologiske løsninger, herunder telemedicin, til at medvirke ved implementering af teknologier hos borgeren.
  • Eleven kan anvende viden om velfærdsteknologiske løsninger på arbejdspladsen til at tage initiativ til samarbejde om udvælgelse, anskaffelse, vedligeholdelse og evaluering af teknologier, der fremmer arbejdsmiljøet.
  • Eleven kan anvende viden om etik og etiske dilemmaer til at reflektere over anvendelsen af velfærdsteknologiske løsninger hos borgeren og på arbejdspladsen.

Materialet er blevet downloadet af 12 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.