Målgruppe
Hovedforløb
Hovedforløb
Omsorg, sundhed og Pædagogik
20 timer
Social- og sundhedshjælperuddannelsen
Påbygningsfaget velfærdsteknologi ligger i forlængelse af skole 2 umiddelbart inden eleverne skal ud i deres anden oplæringsperiode. Vi arbejder med velfærdsteknologi og klæder vores kommende social- og sundhedshjælpere på til at kunne forholde sig kritisk konstruktivt til den teknologiske udvikling.
Forløbet veksler mellem oplæg, gruppearbejde, selvstændigt arbejde og mulighed for fordybelse. Det overordnede formål med undervisningen er at eleverne skal forholde sig kritisk konstruktivt til den teknologiske udvikling. De skal kunne analysere sig frem til fordele og ulemper ved teknologien ved bl.a. at inddrage VTV-modellen. De skal have en forståelse for, at velfærdsteknologi både kan være til gavn for borgeren og dennes mestring af hverdagen og for arbejdsmiljøet på den enkelte arbejdsplads. De skal ligeledes have et basis kendskab til forskellige velfærdsteknologiske løsninger. Eleverne skal have skærpet deres fokus på borgerens funktionsevne og aktivitetsniveau frem for teknologi for teknologiens skyld. Eleven skal være sin rolle bevidst i arbejdet med velfærdsteknologi i forhold til inddragelse af samarbejdspartnere og implementering. Eleven skal ud fra et etisk aspekt kunne reflektere over anvendelsen af velfærdsteknologiske løsninger.
Forløbet afsluttes med en fremlæggelse af VTV-modellen koblet på en velfærdsteknologi