GF 2 – Velfærdsteknologi – design – innovation

Målgruppe

EUD GF2

Fag / Emner

Omsorg, sundhed og Pædagogik

Varighed

10 timer

Fagområde

Social- og sundhedsassistentuddannelsen, Social- og sundhedshjælperuddannelsen

Velfærdsteknologi (Øst)

En opgave der giver eleverne mulighed for at afprøve forskellige slags velfærdsteknologier, vurdere disse og forholde sig konstruktiv kritisk til velfærdsteknologi. Igennem samarbejde med studerende fra DTU (Design og innovation), får eleverne mulighed for at arbejde innovative metoder og designprocesser.

Læringsmål

  • Kompetencemål 4: Vejlede borgeren i brugen af velfærdsteknologiske hjælpemidler samt vejlede og støtte borgere i kontakten med det digitale Danmark
  • Vidensmål 10: Arbejdsrelaterede digitale og velfærdsteknologiske hjælpemidler

Beskrivelse

Forløbet strækker sig over 2 dage og kan bruges til de målløse valgfag eller kan implementeres i eksisterende temaer, eksempelvis Fremtidens SOSU. Men opgaverne i forløbet kan sagtens bruges uafhængigt af hinanden, andre steder i uddannelsen.
Forløbet er bygget op af følgende elementer, som alle kan downloades
1. Hvad er velfærdsteknologi - powerpoint inklusiv små filmklip
2. Afprøvning af forskellige velfærdsteknologier, herunder refleksioner og etiske dilemmaer
3. VTV- velfærdsteknologisk vurdering (dette hører primært til assistent uddannelsen)
4. Innovation og designprocesser

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.