Målgruppe

EUD GF2

Fagområde

Teknologi, Byggeri og Transport

Varighed

16 timer 00 minutter

Uddannelse

Træfagenes byggeuddannelse

Håndværk – Design & Arkitektur

Eleverne får her mulighed for at sætte sig ind i arbejdet med at designe et Tiny House

Beskrivelse

Designprocessen er begrænset af virkelighedsnære problemstillinger og knytter sig til målpinde i teknologifagets krav om innovative og kreative løsningsmodeller.
Der anvendes digitale søgeplatforme på nettet, samt skitsering, papmodeller og digitale værktøjer i form af 3D modellering. Processen er beskrevet i korte læringsvideoer som kan ses både af lærer og elever og anvendes direkte i undervisningen.
Den digitale 3D model bruges til at konkretisere den kreative proces og opsummere de forskellige ønsker og ideer til udformning af Tiny House. Konkretiseringsprocessen skal være med til at anskueliggøre hvorledes Tiny House skal se ud og efterfølgende skal eleverne gøre huset bygbart og anvendeligt og tilpasses til Bygningsreglementets §257 mindstekrav til U-værdier. Se forløb om bæredygtighed.
Den digitale 3D model kan også buges som basis for 3D print.

Video om design af TinyHouse-projektet kan ses herunder.
Elever, arkitekt og underviser medvirker i videoen, der inspirerer til at sætte gang i jeres proces, og viser hvordan et GF2 hold på Herningsholm Erhvervsskole arbejdede med designforløbet:

Playliste med instruktionsvideoer til designprocessen ligger herunder:

Læringsmål

  • At give eleverne mulighed for at sætte sig ind i de forudgående arbejder der ligger i at skabe en bolig med de mest basale funktioner. Igennem kreative processer og gruppearbejde undersøger og forhandler eleverne, hvorledes de tænker at deres Tiny House skal bygges.
Materialet er blevet downloadet af 19 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.