Meta Quest 2 – Virtual Reality SketchUp

Målgruppe

EUD GF2, Hovedforløb

Fag / Emner

Teknologi, byggeri og transport

Varighed

24 timer

Fagområde

Anlægsstruktør-, bygningsstruktør- og brolæggeruddannelsen, Træfagenes Byggeuddannelse, Bygningssnedkeruddannelsen, Snedkeruddannelsen, herunder møbelsnedkeruddannelsen, Guld- og sølvsmedeuddannelsen

Håndværk – Design & Arkitektur

I dette forløb kigger vi på brugen af Sketchup i VR. Formålet med VR i undervisningen er, at undervisningen understøtter erfaringsbaseret læring og transfer

Dette forløb er blevet downloadet af 11 brugere.

Læringsmål

  • Formålet med VR i undervisningen er, at undervisningen understøtter erfaringsbaseret læring og transfer
  • Meningen er at VR skal skabe en ny praksisnær erfaring
  • At skabe større sammenhæng mellem teori og værkstedsundervisning, samt skole og praktik

Beskrivelse

Arbejdet i VR kan styrke din konstruktionsforståelse, dit brug af fagsprog, dit samarbejde med en makker, og give dig en ny erfaring, som du kan trække på næste gang du møder en opgave som ligner, hvad enten det er på skolen eller ude hos mester.

Hvad er Meta Quest 2

Meta Quest 2 er et "stand alone" VR-headset. Det har indbygget sensorer som registrerer dine bevægelser og placering i rummet. Det betyder at det ikke er nødvendigt at koble det til computeren, og man kan derfor bevæge sig frit inde for de fysiske grænser man befinder sig.

Meta Quest 2 giver flere fordybende oplevelser, som 360 graders video, møder i VR, 3D modellering til f.eks. design og arkitektur, og mulighed for at gå ind i din digitale tegning, i VR. I dette forløb vil vi koncentrere om brugen af VR i Sketchup, som kan øge din konstruktionsforståelse og brug af fagbegreber.

Hvad bruger vi Virtual Reality (VR) til?

I dette forløb kigger vi på brugen af Sketchup i VR. Formålet med VR i undervisningen er, at undervisningen understøtter erfaringsbaseret læring og transfer. Meningen er at VR skal skabe en ny praksisnær erfaring, for derigennem at skabe større sammenhæng mellem teori og værkstedsundervisning, samt skole og praktik.

Arbejdet i VR kan styrke din konstruktionsforståelse, dit brug af fagsprog, dit samarbejde med en makker, og give dig en ny erfaring, som du kan trække på næste gang du møder en opgave som ligner, hvad enten det er på skolen eller ude hos mester.

Se indslag om brugen af VR i undervisningen, fra TV2 Kosmopol her: https://videnscenterportalen.dk/vihda/2023/02/15/vr-undervisning-tv2/

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.