VIHDA, NEXT, Roskilde Tekniske Skole, UC Holstebro, Hansenberg og Edura udvikler sammen
De fire skoler har sammen med VIHDA og Edura udviklet ny AR- og VR-undervisning til teknisk designer-uddannelse
I sidste uge deltog en gruppe faglærere fra forskellige uddannelsesinstitutioner, herunder Next, Roskilde Teknisk Skole, UC Holstebro, Hansenberg og den eksterne konsulentvirksomhed Edura, i et fire-dages seminar i Kolding. Formålet med seminaret var at udvikle et omfattende undervisningsforløb inden for områderne Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR). Undervisningsmaterialet er i øjeblikket under udvikling og forventes at blive udgivet i slutningen af 2023.
Ifølge bekendtgørelsen skal undervisningen i VR og AR strække sig over fem dage, og vores mål var at skabe et forløb, der kunne opfylde disse læringsmål. Dette fem-dages forløb er blevet nøje planlagt for at give lærerne de nødvendige værktøjer til at implementere disse avancerede teknologier direkte i deres undervisning. Dette har til formål at skabe en berigende undervisningserfaring for eleverne og samtidig styrke deres forståelse og anvendelse af VR og AR som læringsværktøjer.
VR og AR er banebrydende teknologier, der kan revolutionere undervisningen på flere måder. Disse teknologier kan skabe en mere engagerende læringsoplevelse ved at transportere eleverne til virtuelle miljøer, hvor de kan udforske komplekse koncepter og idéer på en intuitiv måde. Dette kan gøre undervisningen mere spændende.
VR og AR kan også tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov ved at tilbyde skræddersyet indhold og interaktioner. Dette kan hjælpe med at imødekomme forskellige læringsniveauer og niveauer og sikre, at hver elev får den optimale læringsoplevelse.
