Videoerne kan være en hjælp til underviserne på erhvervsskolernes rørlæggeruddannelse

Videnscenter for Håndværk – Design & Arkitektur står bag produktionen af 18 nye videoer, der skal hjælpe elever på rørlæggeruddannelsen

I 2018 igangsatte Videnscenter for Håndværk – Design & Arkitektur (VIHDA) et pilotprojekt, hvor lærere og elever som supplement i undervisningen skulle afprøve brugen af 28 læringsfilm i værkstederne på tømrergrundforløbet.

Center for Ungdomsforskning fulgte og evaluerede skolernes forsøgsarbejde, og undersøgelsen viste, at instruktionsfilm er en formidlingsform, som mange af eleverne syntes godt om, og som de kendte fra tutorials på f.eks. YouTube, og on-demand-videotilgangen fra Netflix og HBO. Eleverne i undersøgelsen fortalte desuden, at de oplevede et fagligt boost af selv at kunne løse et fagligt problem via en instruktionsfilm.

Alle instruktionsvideoerne er derfor nu også tilgængelige på YouTube og kan frit bruges af alle erhvervsskoler. Men selvom læringsvideoerne er ment som et supplement til undervisningen, er alle fagfolk velkomne til at se med og dele videoerne med deres lærlinge.

Emnerne i de 18 videoer omhandler kvalitetssikring, afløbsinstallation, nivellering og afsætning og generelt praktisk udførelse i rørlæggerfaget.

Videoerne, der er udviklet af VIHDA, er filmet med undervisere på Mercantec i Viborg og Next Uddannelse København. Det er meningen, at videoerne kan tilgås på skærme i værkstederne, men også på elevernes egne telefoner. Således kan videoerne bruges som forberedelse eller undervejs i løsningen af opgaver. Nogle elever vil finde en gentagelse gennem en læringsvideo hjælpsom.

Til videoerne er der udviklet en hjemmeside, som ud over videoerne indeholder nyttige informationer og læringsmidler til rørlæggeruddannelsen.