Udstyrskatalog - oversigt over Videnscenterets teknologier

Her kan du se en oversigt og lille forklaring på de teknologier, som Videnscenteret råder over - den såkaldte "Mobile Udstyrspakke". Alle disse teknologier kan udlånes til dig, samtidig med at Videnscenterkoordinatorerne kan hjælpe dig med workshops og sparring.

ATTO

Se under M for Mobil Scooter.

AV1

Når man ikke selv har mulighed for at deltage i skolen, kan AV1 erstatte tilstedeværelsen. AV1 er en telepresence robot, der gør det muligt for langtidssyge børn og unge voksne at deltage i undervisningen gennem en app på mobilen eller en tablet.

Eleven vil kunne se og høre læreren, rotere hovedet på AV 1 og kommunikere med fx klassekammerater. AV1 kan pga. dens størrelse bringes med i skolegården, så barnet kan få en oplevelse af at være med i frikvarteret.

AV1

Bariatri dragt

Bariatridragten er en dragt, hvor man som elev kan få oplevelsen af at være svært overvægtig og de begrænsninger, som dette kan medføre i dagligdagsaktiviteter.

Dragten består af en vest med vægt og et bælte omkring livet med påsat vægt. Ud over dette tages en dragt med indbygget vattering, som giver eleven oplevelsen af at være svært overvægtig.

Bariatridragt

Billedet er fra www.scandidact.dk

Beam

Beam er en teleprecense robot, hvor man ikke fysisk er til stede, men besøger hinanden via en computer og et netværk. Beam kan ”fjern” betjenes via en smartphone eller tablet. Det betyder, at man på afstand kan køre Beam rundt og finde frem til den eller de personer, som man gerne vil i kontakt med.

Beam kan ex. anvendes i forbindelse med mødedeltagelse, undervisning og vejledning, hvor man ikke har mulighed for at være fysisk tilstede, eller hvor tilstedeværelse vha. Beam kan mindske kørsel eller lignende.

Beam kan eksempelvis medvirke til at øge livskvaliteten hos borgerne, som nu har mulighed for at få besøg lidt oftere, hvor beboeren kan se sine pårørende – også selvom deres pårørende f.eks. bor i udlandet.

BEAM

Bike Around Screen

Bike Around tilbyder mulighed for fysisk træning kombineret med reminiscenstræning (demens) og socialt samvær. Her kan man som bruger cykle på veje og i byer, for eksempel på en gade fra barndommen eller et feriested. Man laver en søgning på adressen, hvor man kunne tænke sig køre, og man vil derefter kunne cykle rundt i området.

Bike Around benytter Google Street View. Bike Around kan i nogle tilfælde være en motiverende faktor i forhold til fysisk aktivitet.

 

Bike Around

Cross Walker

Cross Walker er en prototype på et nyt ganghjælpemiddel, som understøtter den naturlige måde at gå på. Cross Walkeren genoptræner og vedligeholder hele kroppens muskulatur og balance og kan ex. være medvirkende til at bryde et spastisk mønster hos en borger med spasticitet.

Cross Walker

DigiRehab

DigiRehab er en velfærdsteknologisk løsning til fysisk træning og rehabilitering af ældre borgere i hjemmeplejen.

Ved hjælp af DigiRehab kan SOSU-personalet screene borgerne i forhold til deres fysiske formåen og behov for pleje. Ud fra denne screening genereres et personligt målrettet træningsprogram, der kan øge hver enkelt borgers styrke og selvhjulpenhed optimalt.

Øvelserne i programmet kan udføres af den ældre i eget hjem. Det SOSU-personale, der normalt kommer i hjemmet, kan se alle øvelserne på video og fungere som igangsætter og træningsvejleder.

Indsatsens effekt monitoreres ved hjælp af automatisk dataopsamling og kunstig intelligens.

DigiRehab

Easi-Scope Wifi (MakerSpace)

Easi-Scope WiFi er et digitalt mikroskop fra TTS, der forstørrer 43 gange. Fungerer trådløst til både Windows PC, MacBook, iPad og Android. Du kan bruger mikroskopet sammen med en iPad eller Windows tablet.

Det trådløse signal rækker ca. 10 meter og er genopladeligt. Et digitalt mikroskop i hænderne på eleverne gør dem naturligt nysgerrige på alt omkring dem, og deres begejstring over at se helt almindelige ting gennem et digitalt mikroskop er tydelig. Et fantastisk digitalt medie, der fungerer rigtig godt indendørs, på legepladsen eller på en tur i skoven.

Easi-Scope WiFi er kompatibelt med:

    • Windows XP eller nyere
    • Mac OS 10.4.8 eller nyere
    • Android 2.2 eller nyere
    • iOS 5 eller nyere

Easi Scope

 

ELISSpoon

ELISpoon er en ske med nivelleringsfunktion.
Den har et bredt håndtag, som giver børn og voksne et godt greb. Skeen kan evt. fæstnes på hånden med særligt udstyr.

Skeen fungerer mekanisk med kontravægte, der sørger for, at maden ikke falder af skeen, når håndtaget vinkles. Skeen kan være velegnet til borgere med let tremor eller borgere med rygmarvsskader.

ELISSpoon

Geriatri dragt

Geriatri dragten er en bærbar aldersimuleringsdragt, der gør det muligt for eleverne at opleve en række forskellige aldersrelaterede fysiske udfordringer, og hvilke udfordringer dette kan give ældre borgere.

Geriatridragt

Billedet er fra www.scandidact.dk

 

Green Screen

  • Grønt lærred med stativ
  • iPad med følgende Apps: Green Screen, Green Screen animation, iMovie, ifiles, pixabay og unsplash.
  • iPad stativ

Green Screen er en udtryksform, der kan anvendes til at skabe autentiske scenarier med stillbillede eller film.

Et billede kan bygges op af flere omgange, hvilket hjælper os til at blive mere præcise og udtryksfulde. Der kan produceres oplæg eller flipped learning videoer. Der kan udvikles scenarier samt debriefing af disse.

Green Screen

IEAT spiserobot

iEAT Spiserobot kan hjælpe en borger med at spise selv og være i fuld kontrol over eget måltid. Spiserobotten er udviklet til personer med begrænset eller ingen funktionalitet i arm, hånd og fingre og til personer med koordinationsproblemer, kraftig tremor, spasmer m.v.

Den elektriske iEAT Spiserobot har to mulige indstillinger: Semi- eller fuldautomatisk styring.

Semiautomatisk styring: Brugeren kan vælge mellem flere forskellige måder at kontrollere spiserobotten på, f.eks. vha. smartphone, 0/1-knap, joystick m.v.

Fuldautomatisk styring: Ved denne indstilling kræves der ingen aktivitet fra brugeren, maden kommer automatisk op til munden.

iEAT Spiserobot er udført i høj kvalitet og udmærker sig ved sit rene og flotte design i hvid/sort/stål, som har til hensigt at mindske stigmatisering. iEAT Spiserobot kan give borgeren øget værdighed og livskvalitet ved f.eks. ikke at skulle mades.

IEAT spiserobot

 

iFLOAT armstøtte

Den mekaniske armstøtte er designet til folk med nedsat muskelfunktion – uanset årsagen. iFLOAT kan også bistå personer, som har ensidigt statisk arbejde eller som har et ensartet bevægemønster i arme og skuldre som et dagligt arbejdsvilkår og som ønsker at skåne muskler og led mod nedslidning. iFLOAT gør armen lettere, da den bærer armens vægt under aktiviteten.

iFLOAT giver en fri vandret og lodret bevægelse uden stor anstrengelse og faciliterer armens naturlige bevægemønster. Kan fastgøres til de fleste borde med skruestikket. iFLOAT er nem at bringe med sig, hvis man ønsker at bruge den andre steder. iFLOAT vejer 2,2 kg.

Videnscenteret råder både over en elektronisk såvel som en mekanisk armstøtte.

iFLOAT

KOL dragt

KOL dragten kan tages på af eleven og er et forsøg på at give eleven et indblik i et liv med KOL, og hvilke begrænsninger en kronisk sygdom som KOL kan give borgeren i hverdagslivet.

KOL dragt

Billedet er fra www.scandidact.dk

Little Anne QCPR

Her kan eleverne træne eller opøve deres hjerte-lungeredningsfærdigheder på en mannequin og få feedback på dette. Eleverne eller underviserne vil få objektiv feedback på udførelsen af QCPR, og Little Anne QCPR gør det muligt at inddrage et konkurrenceelement i undervisningen, hvis dette ønskes.

Underviseren vil kunne følge op til seks Little Anne dukker samtidigt på en håndholdt enhed.

Little Anne QCPR

Billedet er fra www.laerdal.dk

 

Little Bits (MakerSpace)

littleBits er en serie af designede elektroniske komponenter, der er monteret på små printplader (kredsløb).

Sofistikeret elektronik er sammensat til simple og intuitive moduler, som betyder, at eleverne bare skal sætte de magnetiske moduler sammen for at bygge helt nye prototyper med avanceret elektronik.

Ved at sammensætte modulerne på forskellige måder kan eleverne hurtigt og nemt bygge en masse forskellige interaktive designs, og de indbyggede magneter betyder, at de ikke risikerer at kortslutte kredsløbene.

Hvert modul er et elektronisk kredsløb, og modulerne kommer i fire forskellige farver:

  • Blå = Power
  • Pink = Input
  • Grøn = Output
  • Orange = Kabel (Connectors)

LIttle Bits

Makedo Tool (MakerSpace)

Med et Toolset fra Makedo behøver du kun tilsætte pap, og så kan du ellers gå i gang med at bygge. Med Makedo kan enhver komme i gang med at bygge alt fra fort og labyrinter til rumskibe og drager. Du tilsætter bare pap og en god portion fantasi. Det er ren innovation på den mest taktile og analoge måde.

Alle delene i sættet er genanvendelige, og ingen af dem har skarpe kanter, så der er ingen risiko for at komme til skade.

Makedoo tool

 

MakerSpace

MakerSpace er et værkstedsrum, hvor man kan udfolde sig på en særlig kreativ måde, der gør at eleverne får indsigt i teknologier, arbejder innovativt og får indsigt i egne læreprocesser. Paletten af MakerSpaces teknologier er meget stor, og alle teknologierne fremgår endnu ikke i dette katalog. Det vil fremgå i overskriften på de nævnte teknologier, hvis de tilhører MakerSpace. Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte én af videnscenterets koordinatorer her

MakerSpace

 

Makey Makey (MakerSpace)

Makey Makey Classic af JoyLabz er et oplevelsessæt , der tricker computeren til at tro at næsten alt er et tastatur. Dette giver dig mulighed for at tilslutte alle slags sjove ting som input. For eksempel, spil Mario med et Play-Doh tastatur eller spil klaver med frugt.

Makey Makey kan også fungere som et tastatur eller en mus. Der er seks indgange på forsiden af brættet, som kan fastgøres til via krokodillenæb, lodning til puderne eller enhver anden metode, du kan tænke på. Der er yderligere 12 indgange på bagsiden, seks til tastaturtaster og seks til musebevægelse, som du også kan få adgang til.

Makey Makey

 

Manuxa

“Den stærke hånd.” Manuxa består af tre dele; en ortose, en motorenhed og en griber til højre hånd. De tre dele samles let og giver borgere med nedsat kraft i fingre eller over håndleddet øget ekstern styrke, hvad enten det handler om et grov- eller et finmotorisk greb.

Både ortose og griber fås i forskellige størrelser afhængig af borgerens behov. Manuxa har en grebsstyrke op til 70 kg. Manuxa kan eksempelvis bruges, når borgere med nedsat kraft skal skære brød, åbne emballage, støvsuge eller udføre andre dagligdagsaktiviteter.

Manuxa

 

Mobil Scooter ATTO

Mobil Scooter ATTO er en foldbar scooter, der vejer 31 kg. inklusiv batteri. Den kan nemt og hurtigt sammenklappes. Mobil Scooteren må tages med som håndbagage i bus, tog eller i fly.

ATTO giver borgere med nedsat gangfunktion muligheden for frit at bevæge sig omkring i lokalområdet. ATTO mobil scooter kan foldes til en kuffert og medbringes i bilen, således at borgeren kan være uafhængig af andres hjælp til at komme omkring.

Alle betjeningsfunktioner sidder ved styret, så de er nemme at komme til for brugeren.
ATTO kan anvendes af borgere med midlertidig eller permanent påvirkning af gangfunktionen.

Mobil Scooter ATTO

Nursing Anne Simulator

Nursing Anne Simulator er designet og bygget til undervisning i sygepleje, så elever kan udvikle deres kliniske færdigheder og styrke klinisk viden og oplevelser i realistiske scenarier. Nursing Anne Simulator er knyttet til simulationstræning og giver eleven fornemmelse af en realistisk håndtering af patienten.

Nursing Anne Simulator har artikulerede albuer, positionsregulering af hoved og bøjelig talje, så hun kan sidde op ved egen hjælp. Der kan måles respirationssekvens, puls og blodtryk. Hun kan hoste og have forskellige respirationslyde. Er også velegnet til at give injektioner.

Nursing Anne Simulator

Oculus Go

Oculus Go er en Virtual Reality oplevelse uden interaktion. Se under V for Virtual Reality. Der findes andre løsninger (fx smartphone I brille), men vi anbefaler Oculus Go.

Oculus Go er en brille, der via WiFi kan gå på nettet og streame VR-oplevelser. Her får man en oplevelse af at være tilstede i et scenarie. Man kan typisk kigge 180 grader rundt med en følelse af at være tilstede som iagttager.

 

Oculus Rift

Oculus Rift er Virtuel Reality med interaktion. Se under V for Virtual Reality. Vi anbefaler Oculus, men vores VR-lejlighed kan også tilgås fra andre systemer. Virtual Reality, forkortet VR, består af en gamer computer, skærm, et sæt briller, kontrollere, sensorer og software.

Software:
Der kan hentes forskellige faglige programmer via fx Steam.
Viva – Virtuel velfærdsteknologi i anvendelse. Gratis (Udviklet af VFV)

Oculus Rift

Power Assist Glove

Denne handske er udviklet specielt til personer, som har stærkt nedsat håndfunktionalitet og meget svage kræfter i hænderne. Handsken er behagelig og let at tage på grundet den særlige åbning ved håndryggen.

Det kræver kun et let tryk mod f.eks. en bordflade for at aktivere gribefunktionen, og brugeren kan derefter holde på et glas, en kop eller flaske, eller mindre genstande såsom bestik eller skriveredskaber. Når gribefunktionen skal deaktiveres, trykkes hånden let mod bordet, hvorefter hånden langsomt åbner sig igen.

Hvis man spiser, kan ledningen kobles af, handsken kan da bruges i ca. 30 minutter uden at tabe grebet om bestikket. En gaspatron som bruges til handsken, kan aktivere grebsfunktionen ca. 100 gange.

Power Assist Glove

Raizer

Raizer er en batteridreven mobil løftestol, der hjælper en liggende person op til næsten stående stilling på få minutter. Raizer kan enten betjenes på selve stolen eller ved hjælp af den medfølgende fjernbetjening.

Raizer består af 7 dele, som samles under borgeren, og efterfølgende kan borgeren let hjælpes til en siddende stilling. Raizer er et hjælpemiddel, der kan betjenes af én hjælper, og kræver en begrænset fysisk indsats fra hjælper ud over en støttende hånd under hovedet.

Raizer

Sanbot

Sanbot kan benyttes som en informationsstander, hvor den via displayet kan vise billeder og video af et givent produkt eller handling ex. i børnehaven eller på plejecenter.

Sanbot kan ved bevægelse af for eksempel arme registrere en persons tilstedeværelse. Sanbot kan vække opsigt på et andet niveau end stationære stationer. Der kan lave konkurrencer på Sanbot, og Sanbot kan kodes til at danse eller tale.

Sanbot har en indbygget projektor i baghovedet, som kan benyttes i undervisning af små grupper. I brystet er der indbygget en tablet, og man kan tilbyde live-chat og lignende via kameraet i Sanbot.

Sanbot

 

SIMPad PLUS

Med den intuitive touchscreen, mobile design, betjeningsvenlige scenarier og integreret datalog, vil SimPad PLUS hjælpe med at opnå læringsmål på en nem og enkel måde.

SIMPad PLUS kan hjælpe eleven eller underviseren med at standardisere træningen af færdigheder i patienthåndtering, og hjælpe med at træne ved brug af klinisk nøjagtige færdighedstrænere.

SIMpad PLUS

Billedet er fra www.laerdal.com

Tredimensional printer (3D printer) (MakerSpace)

Ultimaker2 Go printer i samme kvalitet som Ultimaker2 og Ultimaker2 Extended. Måske endda lidt bedre, da der er mindre vibrationer i en mindre printer. Perfekt til at stå i klasseværelset eller til at tage med på farten.

Specifikationer:

    • Ydre dimensioner: 258 x 250 x 287,5 mm (L, B, H)
    • Printvolumen: 120 x 120 x 115 mm (L, B, H)
    • Printtykkelse: 20 μm (0,02 mm) til 0,25 mm
    • Tilslutning: SD-kort, USB-kabel
    • Build plate: Glas
    • Filament: PLA-2,85 mm
    • Styresystemer: Windows/Mac/Linux

3d printer

Trehundredegotres graders kamera (360 graders kamera)

Indeholder:

      • Kamera 360 fly
      • forskellige holdere
      • mikrofon
      • iPad

360 graders kamera bruges til selv at optage scenarier. Eleverne bliver her producerende og øver perspektiver i relationer samt filmproduktioner. Hvordan ser verden ud når man fx er i en kørerstol, et barneperspektiv, borger i forskellige situationer? m.v.

360 graders kamera

Virtual Reality (VR) 

Videnscenteret råder over tre teknologier, som kan benyttes til VR: Oculus GO, Oculus Rift og 360 graders kamera. Se henholdsvis under O og T for disse teknologier.

VR kan bruges til at træne praksisnær simulation. Der kan “trænes” med VR med brug af simulation som pædagogisk metode (briefing, scenarie, debreifing). Brugen af VR handler om at kunne give eleverne muligheden for at bruge flere læringsstile ind i den eksisterende undervisning, og derved kunne øge deres læringspotentiale.