Materialer til dronekursus: EU kompetencecertifikat A2
Målgruppe
EUD GF2
Hovedforløb
EUX
Fagområde
Teknologi, Byggeri og Transport
Varighed
7 timer 30 minutter
Uddannelse
Anlægsstruktør-, bygningsstruktør- og brolæggeruddannelsen
Tagdækkeruddannelsen
VVS-energiuddannelsen
Træfagenes byggeuddannelse
Skorstensfejeruddannelsen
Mureruddannelsen
Elektrikeruddannelsen
Ejendomsserviceteknikeruddannelsen
Smedeuddannelsen
Materialer til dronekursus: EU kompetencecertifikat A2
Beskrivelse
Inden opstart af dette droneforløb udsendes et velkomstbrev/mail til deltagerne, med information om det de skal forberede sig på inden forløbet. Fremsend følgende til deltagerne inden opstart: ”VelkommenTilDronekursus-A2-VCHB-xxyyzzzz.pdf”.
I dette forløb gennemgås det grundlæggende kendskab til EU-lovgivning og restriktioner i forhold til droneflyvning i underkategori A2.
Forløbet henvender sig til faglærere, grundforløb, hovedforløb indenfor EUD-uddannelserne.
Eleven skal have gennemgået den aktuelle lovgivning, “Bekendtgørelse om supplerende bestemmelser til EU-forordning 2019947 om regler og procedurer for operation af ubemandede luftfartøjer1)”.
Eleven kan efter gennemgang af dette forløb tage et kompetencecertifikat i underkategori A2 på trafikstyrelsens hjemmeside. Det er et krav om kompetencecertifikat for alle, som vil flyve med droner på 250 g eller derover.
Læringsmål
- At få kendskab til de nye EU droneregler indenfor underkategori A2.
- Opnå kompetencer til at kunne gennemføre teoriprøven til kategori A2.
- At kunne planlægge en droneopgave i praksis, herunder den krævede risikovurdering i forbindelse med flyvningen under A2.
- Foretage de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med flyvningen.
- Vise at man kan gennemføre en praktisk flyvning, med udgangspunkt i flyveplanlægningen.
- Teoriprøve i underkategori A2 må først gennemføres efter opnåelse af kompetencecertifikat i underkategori A1/A3 og gennemført selvtræning.
- Eksamensformen til dronekompetencecertifikat A2 ændres pr. 1. august 2022.
- Fremover vil det kun være muligt at tage certifikatet fysisk hos en enhed, der er anerkendt at Trafikstyrelsen. Selve testen, der består af 30 spørgsmål, er ikke ændret. Årsagen til den ændrede eksamensform kommer på baggrund af et krav fra EASA, som vil mindske risikoen for snyd.