Målgruppe

EUD GF2

Hovedforløb

Fagområde

Teknologi, Byggeri og Transport

Varighed

37 timer 00 minutter

Uddannelse

Anlægsstruktør-, bygningsstruktør- og brolæggeruddannelsen

Håndværk – Bæredygtighed

Formålet med materialet er at bringe eleverne forståelse for området, og samtidig skabe rum for samtale om bæredygtighed inden for bygge/anlægs branchen.
Materialet er udviklet for struktørforløb på både grundforløb og hovedforløb.

Beskrivelse

Indhold:

  • Politik og bæredygtighed
  • Materialekendskab
  • Analysearbejde af fagspecifikke konstruktioner
  • Varmetabsberegning
  • Dugpunktsanalyse

 

Metoder og undervisningsprincipper i forløbet:
Kompendie (19 sider):
Kan anvendes i udprintet udgave til elever. Flere steder er angivet forskellige reflektionsopgaver, der kan afvikles som ”selvreflektion” eller som gruppeopgaver. Opgaverne (1 + 2 +3) læner sig direkte op af det medtagne eksempel, og sværhedsgraden af beregningerne må betegnes som ”let”.

PowerPoint (29 slides):
Præsentation der kronologisk understøtter kompendie. I noter er kommentarer tilføjet, hvor også resultater på opgaver findes.

Praktiske opgaver 3 stk.
(Grundforløb + Bygningsstruktør hovedforløb + Anlægsstruktør hovedforløb):

Grundforløb:
Opgaven er tænkt som gruppearbejde hvor elementet af samarbejde bør vægtes højt. Gruppernes forskellige resultater samles til sidst, og danner rammen for afsluttende diskussion om energioptimering.

Hovedforløb:
2 opgaver for henholdsvis Byg og Anlægsstruktør. Opgaverne baserer sig på individuel øvelse i tegning i AutoCad. Opgaverne kan udbygges med mere praktik, hvor byggeri (MOCs) af de tegnede opgaver kan tilføjes.

Læringsmål

  • Lærlingen kan overordnet gengive de klimapolitiske mål.
  • Lærlingen kan overordnet gengive hvilken betydning de klimapolitiske mål har for konstruktioner og arbejdsprocesser, som struktøren beskæftiger sig med i dag.
  • Lærlingen kan overordnet gengive hvilken betydning de klimapolitiske mål kommer til at have for sit fag fremadrettet.
  • Lærlingen kan beskrive de overordnede teoretiske principper for bæredygtighed.
  • Lærlingen kan overordnet gengive, hvilke faktorer i struktørfaget, som har betydning for bæredygtigt byggeri.
  • Lærlingen kan forklare begreberne varmetabsberegning, isolans og dugpunkt.
  • Lærlingen kan lave en varmetabsberegning på en simpel konstruktion.
  • Lærlingen kan forklare det overordnede koncept bag en dugpunksanalyse.
Materialet er blevet downloadet af 5 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.