Målgruppe
EUD GF2, EUX, Hovedforløb
EUD GF2, EUX, Hovedforløb
Teknologi, byggeri og transport
8 timer 00 minutter
Anlægsstruktør-, bygningsstruktør- og brolæggeruddannelsen, Træfagenes Byggeuddannelse, Bygningssnedkeruddannelsen, Tagdækkeruddannelsen, Glarmesteruddannelsen, Skorstensfejeruddannelsen, Køleteknikeruddannelsen, Elektrikeruddannelsen, VVS-energiuddannelsen, Ejendomsserviceteknikeruddannelsen
Bæredygtighed og bæredygtigt byggeri
Andre læringsmål, da der desværre max. kan tilføjes 8 under læringsmål:
Tagdækker 9) Eleven kan planlægge og udføre arbejdet i samarbejde med og i respekt for de øvrige faggrupper i byggeriet og under hensyntagen til den samlede byggeproces.
Glarmester 2) Eleven kan indrette en arbejdsplads under hensyntagen til arbejdsmiljø, herunder ergonomi, sikkerhed, adgangsveje, affaldssortering, vinterforanstaltninger og velfærdsordninger.
Skorstensfejer 10) Eleven kan udføre beregninger og vejlede kunden om miljø- og energimæssige konsekvenser af ildsteders forbrænding.
Køletekniker 8) Eleven kan udføre alle arbejdsopgaver i overensstemmelse med de til enhver tid gældende sikkerheds-, miljø- og arbejdsmiljøregler, herunder agere i overensstemmelse med principperne for bæredygtig udvikling.
Elektriker 6) Eleven kan anvende grundlæggende viden om energieffektivisering og energibesparende løsninger i forbindelse med installationsopgaver.
Elektriker 16) Eleven kan udvikle eksisterende eller nye løsninger, tænke helhedsorienteret, søge ny viden, skabe overblik og kombinere teknologi med forretningsforståelse til skabelse af en merværdi for kunden og/eller virksomheden.
VVS 10) Eleven kan vejlede kunder om komfort og miljømæssige forhold i forbindelse med materiale- og komponentvalg, cleantech og det udførte arbejdes drift, vedligehold samt løbende service.
VVS 12) Eleven kan beregne og give vejledning om energiforbrug og besparelsespotentiale med henblik på energieffektivisering og -optimering samt valg af korrekte tekniske løsninger og vedvarende energiformer i bolig, erhverv og industri.
Ejendomsservicetekniker 1) Eleven kan medvirke til ressource besparende, energioptimeret og miljøbevidst ejendomsdrift, vedligeholdelse og bygningssikkerhed.
Ejendomsservicetekniker 6) Eleven kan medvirke til optimal ressource besparende og miljømæssig pleje samt vedligeholdelse af de til bygningerne tilhørende udearealer og faciliteter.
Beskrivelse af forløbet:
Hvad betyder bæredygtighed? Hvilke tre begreber definerer ordet? I dette forløb lærer man hvorfor det er vigtigt at bygge bæredygtigt, og hvilke overvejelser man skal gøre sig inden man går i gang med et nyt bygge projekt.