Projekt Grøn Smed der er sat i søen for at hjælpe smedefaget i en grønnere retning og give eleverne et grønt mindset er nået ind i næste fase.

Projekt er lavet i samarbejde med UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern, Tradium og Learnmark Horsens, Willumfonden har støttet projektet.
Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed er med som en del af Learnmark Horsens og har et tæt samarbejde med faglærer Nicolaj Bang Jørgensen, der kommer med den faglige ekspertviden og ideer. Videnscenteret kommer med erfaring og sparring til den bæredygtige dagsorden, samt erfaring i tilblivelsen af undervisningsmaterialer.

Opgaven lød denne gang på to undervisningsmaterialer til hovedforløbet, der efterfølgende tones mod EUX.
Vi valgte at sætte fokus på materialet, på svejsninger og bukkestyrker.

H1 – kend din svejser

Hvor godt kender eleverne deres svejseapparater, A-måls tolerance, WPS og arbejdstegninger samt intermittensfaktoren?

Undervisningsmaterialet skal hjælpe eleven til at få større indblik i hvad en svejsning er og få svar på spørgsmål som hvor meget tråd og varme skal der ligges i en svejsning, hvad er et A-mål og hvad betyder A-målet for svejsningens styrke, hvad koster en 60 sekunder svejsestreng og hvad udleder den af Co2. Eleven vil opnå større indsigt i svejsning, gasdækning og svejsningens styrke.

Læringsmål i dette undervisningsmateriale:

  • Eleven er i stand til at vurdere en svejsningsstyrke
  • Eleven er i stand til at tænke svejsning ud fra et bæredygtigt perspektiv

H2 – det grønne materiale

Undervisningsmaterialet vil give mulighed for at integrere viden om materialers miljøpåvirkning med praktiske eksperimenter og økonomiske overvejelser. Det kan også føre til interessante resultater og indsigter om, hvordan man opnår optimale styrkeegenskaber med mindre materiale og med mindre miljøpåvirkning.

Læringsmål i dette undervisningsmateriale er:

  • Eleven opnår større forståelse for en plades brudstyrke ved forskellige typer buk
  • Eleven har kendskab til hvad der kan opnås ved tykkere gods og ved andre buk.

Nicolai siger følgende om de to forløb:

Eleverne har afprøvet begge undervisningsmaterialer og synes det har været både sjovt og lærerigt.
Materialerne stiller krav til elevernes faglige kunnen, og giver et andet blik på bæredygtighed, samtidigt med at eleverne bliver gjort opmærksomme på hvordan de selv kan bidrage til en mere bæredygtig produktion.
Nicolaj Bang Jørgensen
Faglærer