Giv dine elever forretningsforståelse og konkrete digitale kompetencer

Digital ordrestyring og fakturering er en vigtig del af at drive en effektiv og professionel håndværksforretning, og det vil være standarten for al fremtidens byggeri.

Af Lars Jensen, projektudvikler ved Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed

Der er ingen tvivl… fremtiden er digital. Vores hverdag, arbejdsdag og fritid er fyldt med digitale værktøj, som styrer og hjælper os med at holde orden på de data, vi producerer i løbet af livet.

Som tømrerfaglærer har jeg igennem de seneste 12 år set en positiv udvikling i elevernes tilgang til den digitale verden. Den byder på udfordringer og bringer dem gode vaner og systemer, der hjælper med brugervenligheden og forståelsen af de stigende krav, der stilles i byggebranchen. Vi har I Videnscenter for Håndværk og Bæredygtighed tidligere tilbudt licenser og fyraftensmøder i digital kvalitetssikring, og nu er tiden kommet til at benytte forretningsfremmende værktøjer.

Ligesom mange andre håndværk er der i tømrerfaget en stor del af vores udlærte tømrere, der vælger at starte op som selvstændige erhvervsdrivende og stå på egne ben i kampen om de gode opgaver i byggebranchen. Her er det en afgørende faktor, at de har forståelse for forretning og styr på ordre- og fakturahåndteringen.

I Danmark har vi et fantastisk uddannelsessystem for erhvervsuddannelserne, og den velkendte vekselmodel gør elevens læring mere brugbar og relevant for både erhvervslivet og eleven selv. Dette skaber positive resultater og gør blandt andet, at danske håndværkere er kendt for at være kvalitetsbevidste og handlingsorienterede, hvilket gør dem attraktive for enhver arbejdsgiver.

Bedre dynamik mellem undervisning og praksis

Vi har i erhvervsuddannelserne ikke det store fokus på at uddanne eleverne til at blive selvstændige erhvervsdrivende, men holder skarpt fokus på den faglige stolthed og kvaliteten af det håndværk en elev kan udføre.

Erfaringen viser dog, at mange af de digitale værktøjer, som benyttes i erhvervslivet, kan anvendes positivt som læringsredskaber under en erhvervsfaglig uddannelse. F.eks. bruger mange erhvervsskoler digitale LMS-systemer (Learning Management Systems) til styring og håndtering af opgaver og undervisningsmaterialer (fx Uddata+, Moodle, Itslearning o.l.), men flere og flere skoler ser fordele i at bruge samme digitale værktøjer, som eleverne vil møde på deres arbejdsplads og/eller som færdigudlært håndværker. Her er gode eksempler med at bruge Ikontrol til kvalitetssikring af elevernes udførelse af opgaver, på samme måde som de ville skulle levere en kvalitetskontrol af et byggeri hos deres arbejdsgiver. Nu skal Minuba afprøves, så eleverne kan øve sig i fx digitale arbejdssedler, materialeregistrering, planlægning og projektstyring.

Godt og gratis tilbud til erhvervsskolerne

I samarbejde med Videnscenteret for Håndværk og Bæredygtighed tilbyder Minuba erhvervsskolerne undervisning og certificering i det digitale virksomhedssystem. Minuba vil sammen med skolerne være med til at gøre undervisningen endnu mere virkelighedsnær og give lærlinge den forretningsforståelse og de digitale kompetencer, der er nødvendige for at kunne drive en moderne og professionel håndværksvirksomhed.

Deltagende lærlinge vil modtage Minuba-certificering som et bevis på deres digitale kompetencer og forretningsforståelse. Certificeringerne kan bruges i læreplads- eller jobsøgning, og Minuba kan derved blive et link mellem jobsøgende lærlinge og Minubas eksisterende kunder og netværk af lærlinge og svende.

Minuba tilbyder altså erhvervsskolerne kvit og frit:

  • Præsentation af Minubas digitale værktøjer til lærlinge (integreret i deres undervisning)
  • Introduktion til brug af Minubas system i undervisningen (til eksempelvis at opstille og løse opgaver med)
  • Minuba-certificering af lærlinge
  • Minuba-kurser (og certificering) til undervisere

I efteråret 2021 vil Minuba i samarbejde med videnscentret tilbyde fyraftensmøder flere steder i landet. Her kan du få en kort gennemgang af systemet og en snak om implementering i undervisningen. Er du forhindret, tilbyder Minuba også en online gennemgang af systemet. Datoerne for fyraftensmøder kan du finde her.

Information om Minuba

Minuba er danskejet og et førende online system til ordrestyring og fakturering for service- og håndværksvirksomheder. Udover at have kontorer i både Danmark, Sverige, Norge og Holland, så har Minuba også kunder i både Polen, Finland og Schweiz samt på Grønland og Færøerne.

Minubas vision er at give alle håndværksvirksomheder mulighed for at drive en professionel forretning. Dette gør de ved at give dem overblik, effektiv drift og øget likviditet i alle arbejdsprocesser – fra første kundekontakt til sidste faktura.

Det opnår de ved at bruge Minubas brugervenlige online system (inkl. app), som gør det muligt at reducere mængden af manuelt administrativt arbejde – samtidig med at systemet er nemt at anvende.

Med Minuba får man:

 

  • Sagsstyring/ordrestyring
  • Digitale arbejdssedler
  • Tidsregistrering
  • Materialeregistrering
  • Fakturering
  • Ressourceplanlægning
  • Løngrundlag
  • Ledelsesoverblik (statistik/rapporter/omsætning)
  • EDI forbindelse til sin grossist
  • Opdaterede prislister fra grossister
  • Styring af billeder og dokumentation
  • Kvalitetssikring
  • Entreprisestyring
  • Automatisk planlægning af servicebesøg
  • Integration til økonomisystem

Og meget mere…

Medsponsor af DM i Skills

Minuba har i flere år været medsponsor af DM i Skills og har gennem SkillsDenmark støttet op om talentudvikling, eksponering og internationalisering inden for danske erhvervsuddannelser.

I 2018, 2019 og 2020 blev Minuba, som det første digitale ordrestyringssystem, aktivt brugt i DM i Skills for at få konkurrencen til at afspejle den digitale hverdag i byggebranchen. Dette gør Minuba også i fremtiden, og Minuba tilbyder nu også deres system til Lokal- og Regionsmesterskaber i Skills.