Ordbog
Vi har valgt at samle en masse af de ord, vi løbende støder på på udviklerseminarene, således vi har et opslagsværk for alle ordene.
Algoritme
En algoritme er en funktion, der beregner/forudser et slutresultat.
CMS
CMS står for ‘Content Management System’. Et CMS er et system, der hjælper dig med at opbygge en hjemmeside, så du ikke behøver at have kendskab til kodning eller programmering. Eksempler på CMS’er er: WordPress, Joomla, Drupal, Umbraco og mange flere.
CTR
CTR står for ‘click through rate’, hvilket betyder klikfrekvens. Klikfrekvensen er en måling af, hvor effektive dine annoncer er.
Google AdWords
Google Adwords er de annoncer du bl.a. kan se ude i højre side, når du søger på Google, hos Google søgepartnere og på Googles AdSense-netværk. AdWords er annoncer, som du kan købe og på den måde markedsføre din forretning med.
Landing page
Den side af websiden man lander på, når man har klikket på et link.
Linkbuilding
Linkbuilding handler om at sørge for gode, aktive og valide links til og fra din hjemmeside. Intern linkbuilding er altså at sørge for links mellem indholdet på din egen side. Ekstern linkbuilding handler om at få andre sider til at linke til din hjemmeside.
Longtail
Longtail er et begreb, der bruges om lange/brede søgninger efter specifikt indhold: Produktmodeller og -numre, løsninger på et problem (troubleshooting) og hv-spørgsmål.
On-site optimering
On-site optimering handler om at opdatere og forbedre dit indhold (content) på hjemmesiden ved at inkludere de udvalgte søgeord – fundet i din søgeordsanalyse.
Organisk trafik
Organisk trafik er betegnelsen for alle de besøg (trafik), der finder din side ved en almindelig søgning i en søgemaskine. Det er altså besøg på din hjemmeside, som du ikke har betalt for.
Responsivt design
At have et responsivt (responsive) design betyder, at du har designet din hjemmeside til at tilpasse sig forskellige formater. Hjemmesidens indhold ændrer sig alt efter, om du ser på din PC-skærm, din tablet eller din mobil.
SEM
SEM står for ‘Search Engine Marketing’ og er et begreb, der dækker over al markedsføring i søgemaskiner. SEM dækker derfor både SEO, Google AdWords og anden markedsføring, der kan laves via en søgemaskine.
SEO
Search Engine Optimization: Det at optimere de ord Google søger på.
SERP
SERP står for ‘Search Engine Result Page: Det vil sige den resultatside, der kommer frem ved en søgning.
SoME
En kort betegnelse for sociale medier.
Søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse er en analyse af og prioriteres liste over hvilke søgeord, der er relevante at bruge. Denne analyse laves på baggrund af målgruppeanalyser, der inkluderer brugeradfærd.