Målgruppe

EUD GF2

Hovedforløb

EUX

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

Uddannelse

Detailhandel med specialer

Viden Om Data

Dette VR-forløb handler om Store Management og kundeservice i en dagligvarehandel - nærmere bestemt i Aldi. På denne side kan du finde en kort beskrivelse af VR-forløbet samt en zip-fil med et udfyldt didaktisk skema. Du har også mulighed for at se filmen på din skærm ved at gøre brug af ThingLink versionen, som du også kan finde på siden her.

Beskrivelse

Dette VR-forløb henvender sig til Detailuddannelsen, men kan også bruges på grundforløb og USF i faget afsætning. VR-forløbet tager afsæt i emnerne Store Management og Kundeservice. Filmen er optaget i en Aldi butik i Horsens.

Forløbet indeholder 3 spor, du som underviser kan vælge imellem. Filmen er den samme.

Spor 1 handler om kundestrøm og vareplaceringer. Her skal eleven bevæge sig rundt i butikken og identificere A, B og C pladser og overveje, hvordan varerne er placeret i forhold til kundestrømmen. Eleverne skal notere sine svar analogt.

Spor 2 handler om eksponeringsformer. I dette spor er der integreret opgaver inde i filmen, som eleven skal forholde sig til. Der er intet retteark, da underviseren efterfølgende skal facilitere en fælles diskussion, hvor der bliver samlet op på, hvilke eksponeringsformer eleverne har valgt.

Spor 3 handler om kundeservice/kundehåndtering, hvor eleven undervejs i butikken vil møde en kunde, der henvender sig til Aldi-medarbejderen. I dette spor skal eleven overveje, hvordan situationen med kunden løses bedst.

Formålet med emnerne i de 3 spor, er at give eleven en basal viden inden for detailhandel for at kunne opretholde en salgsklar butik og håndtere dets kunder.

I zip-filen, som du kan downloade nederst på siden, finder du et udfyldt didaktisk skema. Du kan vælge at tage afsæt i et eller flere af de 3 spor, men også udarbejde dine egne analoge opgaver.

Er du underviser på en af vores partnerskoler
Ønsker du at bruge dette VR-forløb, skal du først tjekke med din skoles VR-tovholder om filmen er på jeres bruger. Er den ikke det, skal du kontakte vores IT-didaktiske konsulent, Julie Andersen (juan@videnomdata.dk / 2528 4117), der vil sørge for at få hentet filmen ned på brugeren.

Underviser du ikke på en af vores partnerskoler
Kontakt da vores IT-didaktiske konsulent, Julie Andersen, (juan@videnomdata.dk / 2528 4117), for at høre nærmere om mulighederne.

Se og interager med filmen på en computer/mobilskærm
Vi har også udarbejdet en ThingLink version af filmen her, hvilket gør det muligt for dig, at dele et link med dine elever, så de kan se og interagere med 360 graders filmen på deres computer eller mobiltelefon, hvilket er særligt anvendeligt til eksempelvis fjernundervisning. ThingLink kan også sætte filmen i VR-mode, som gør det muligt for eleven at placere sin mobil i et par VR Cardboards, som er et billigere alternativ til VR-briller. Vi gør dog opmærksom på, at kvaliteten også er derefter.

Del dette link med dine elever

Læringsmål

  • Eleven behersker metoder til salgsoptimering og mersalg.
  • Eleven kan anvende sammenhængen mellem vareplacering, varepræsentation og koncept i forbindelse med at gøre butikken salgsklar.
  • Eleven kan vurdere værdien af udnyttelse og disponering af salgsarealet, vareplacering og varepræsentation i forhold til butikkens koncept.
  • Eleven kan udnytte viden om butiksindretning og Store Management ved åbning/ombygning af en butik eller en afdeling i en butik.
  • Eleven behersker metoder til personligt salg og kundeservice både digitalt og analogt.
  • Eleven behersker metoder til dialog med kunder ved betjening, rådgivning og reklamationsbehandling og behersker konflikthåndtering.
  • Eleven kan anvende viden om servicekoncepter til kundebetjening, varepræsentation og butiksaktiviteter.

Materialet er blevet downloadet af 19 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.