Sprogdata skaber bedre service | Kontorspecialet, Administration

Målgruppe

Hovedforløb

Fag / Emner

Kontor, handel og forretning service

Varighed

3 timer

Fagområde

Kontor med specialer

Viden Om Data

Dette forløb fokuserer på sprogforståelse, som grundlag for kodning af en servicerobot eller alternativt en chatbot. Eleven introduceres til emnet, hvorefter eleven sammen med sin gruppe selv skal prøve kræfter med at kode en robot.

Dette forløb er blevet downloadet af 6 brugere.

Læringsmål

  • Eleven kan udpege forskellige datatyper og datakilder i virksomheden og kan anvende dem i forhold til udvalgte arbejdsopgaver.
  • Eleven kan rense data i forhold til opstillede kvalitetskrav.

Beskrivelse

Dette forløb henvender sig til hovedforløbets kontorspeciale Administration. Mere specifikt er forløbet udviklet med henblik på faget Datahåndtering (17633).

Robotter anvendes i stigende grad til administrative funktioner, men de skal programmeres og grundlaget hertil er data. Eleven lærer i dette forløb, hvordan sprogdata kan danne grundlag for programmering af fysiske robotter som servicerobotten. Eleven lærer også at finde frem til den data, som danner grundlag for at kode robotter, ligegyldigt om de er chatbots, servicerobotter eller lignende. For at robotter kan fungere kræver det nemlig, at mennesker har givet dem input i form af data.

Undervisningsforløbet skal klæde eleven på til at kunne løse udfordringen:

„Hvordan kan du bruge sprogdata fra din virksomhed til at programmere robotter?“

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.