Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

3 timer 30 minutter

Uddannelse

Kontor med specialer

Viden Om Data

Titel: Offentlig kommunikation på SoMe.
Forløbet giver eleven forståelse for sociale mediers muligheder og udfordringer for offentlige myndigheder. Forløbet kommer omkring begreber som GDPR, push- vs. pull-strategier i forhold til traditionelle medier, shitstorms og krisekommunikation.
Afslutningsvis skal eleven komme med forslag til, hvordan de i egen praktikplads kan gøre brug af sociale medier.

Beskrivelse

I dagens teknologiske verden anvender flere og flere de sociale medier på daglig basis. For 25 år siden var udbredelsen af internettet minimal, og mindre end 1 % af jordens befolkning anvendte det. Tallet er de senere år vokset markant og i 2015 var tallet oppe på 40 %.

Sociale medier fylder meget i hverdagen. De fleste danskere anvender i dag de sociale medier og mere end tre fjerdedele af den danske befolkning over 12 år har en profil på et socialt medie. Men hvad bruger danskerne så de sociale medier til?

Specielt bliver de sociale medier brugt til at holde kontakten med familie og venner. Måske kommer det som en overraskelse, men nyheder og politik ligger også højt på listen, når det kommer til danskerne brug af de sociale medier.

Med denne viden i hånden vil det være oplagt for offentlige instanser at anvende sociale medier til at kommunikere med borgerne. Dog er det vigtigt, at medarbejderne kender til de sociale mediers muligheder og begrænsninger.

Undervisningsforløbet skal klæde eleven på til at kunne løse følgende udfordring:

“Hvordan kan din praktikplads gøre brug af sociale medier?”

Læringsmål

  • Målpind: Eleven har kendskab til mediernes rolle herunder sociale mediers anvendelsesmuligheder og -begrænsninger i offentlig kommunikation fx i forbindelse med markedsføring og branding.

Materialet er blevet downloadet af 12 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.