Målgruppe

EUD GF2

Hovedforløb

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

4 timer 00 minutter

Uddannelse

Detailhandel med specialer

Viden Om Data

Titel: Internet of Things (IoT) og Design Thinking
Forløbet er udviklet til EUD: Afsætning C og Erhvervsinformatik C.
Efter endt forløb skal eleverne have forståelse for, hvad Internet of things (IoT) er, hvordan IoT kan anvendes i en butik samt en forståelse af begrebet Design Thinking.
Forløbet kan også anvendes af hovedforløbets detailuddannelser.

Beskrivelse

Du tænker måske ikke så meget over det, men flere ting omkring os bliver koblet til internettet. Faktisk er der flere milliarder enheder, som er koblet på internettet, og du ejer sikkert flere af tingene. Vidste du f.eks., at der nu findes kaffemaskiner og vaskemaskiner, som er koblet på internettet? Eller hvad med biler? De begynder også at være online, så de kan opdateres med den nyeste software fra producenterne, så sikkerheden altid er i top.

Måske ejer du også et Smart TV, en smartphone eller et smartwatch? De er også allesammen koblet på internettet. Før vi ser os om, bliver alt det, vi interagerer med i løbet af en dag, koblet til internettet. Der findes et ord for disse enheder, som er koblet til internettet – det hedder Internet of Things eller forkortet IoT. Det smarte ved, at enhederne er koblet på samme net (internet) er, at de kan kommunikere sammen. Vækkeuret kan fortælle kaffemaskinen, at du er vågen. Bruseren kan fortælle bilen, at du snart er færdig, så bilen er varm, når du sætter dig i den. Bilen kan skrive til dine kolleger, hvis du bliver forsinket pga. kø. Prøv også at forstille dig, hvordan virksomheder aktivt kan drage fordel af, at deres produkter er koblet på internettet, som eksempelvis biler eller køleskabe. Prøv at forestil dig, at produktet selv ved, hvornår det har brug for en reservedel, inden det går i stykker. Det er smart for både dig og producenten. Så længe enhederne er koblet på internettet, kan enhederne kommunikere sammen og kender dig og dine vaner.

Hvad tænker du om fremtiden og mulighederne indenfor IoT? Lyder det spændende eller skræmmende?

I dette forløb bliver du klogere på, hvordan IoT aktivt kan hjælpe i detailhandlen og turistbranchen, hvor du til sidst vil blive klædt på til at kunne løse udfordringen: „Hvordan kan IoT skabe værdi i din virksomhed?”

Eleven arbejder i forløbet med følgende kernestof:

– Anvendelse af forskellige brancherelevante systemer og relevante funktioner i systemerne på en effektiv måde.
– Indsamling, bearbejdning og analyse af data til planlægning og opfølgning.
– Modeller og teorier til beskrivelse af informationsteknologiske forandringsprocesser.
– Informationsteknologiske forandringers påvirkning af medarbejderes og virksomheders måde at udføre arbejdet på.
– Implementering af informationsteknologi i virksomhed og samfund.

Forløbet er oprindeligt udviklet til Afsætning C og til det udfasede fag IT C. Vores forløb udviklet til IT C egner sig godt til det nye fag Erhvervsinformatik C, og derfor anbafaler vi dette forløb til Erhvervsinformatik C. Du kan derfor opleve, at læringsmålene ikke afspejler sig 100 procent i faget Erhvervsinformatik.

Læringsmål

  • Fagmål 2: Eleven skal undersøge og diskutere virksomhedens behov for og bearbejdning af data (IT C).
  • Fagmål 6: Eleven kan anvende modeller til analyse og vurdering af behov for informationsteknologiske løsninger (IT C).

Materialet er blevet downloadet af 23 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.