Målgruppe
EUD GF1, EUD GF2, EUX
EUD GF1, EUD GF2, EUX
Kontor, handel og forretning service
4 timer 00 minutter
Detailhandel med specialer, Eventkoordinatoruddannelsen, Kontor med specialer, Handelsuddannelse med specialer, Finansuddannelsen
Titel: Google Analytics introduktion
Forløbet er udviklet til EUD/EUX: Erhvervsinformatik C, Afsætning C.
Forløbet giver eleven viden om, hvordan Google Analytics virker. Eleven skal efter endt forløb kunne redegøre for, hvorledes en webshop kan forøge sit salg ved hjælp af Google Analytics.
Forløbet kan desuden anvendes af hovedforløbets kontoruddannelse med specialer.
Siden år 2000 er udviklingen for e-handel kun gået én vej, og det er opad. I år 2000 var der nogle få tusinde e-handelstransaktioner i Danmark. I 2018 var dette tal steget til 50 mio transaktioner. Med udsigt til, at dette tal kun vil stige i fremtiden, står de danske webshops over for en kæmpe udfordring, da danskerne ofte handler hos udenlandske webshops som amerikanske Amazon, Wish og tyske Zalando. Disse 3 virksomheder står for mere end 5% af de samlede e-handelstransaktioner i Danmark, og intet tyder på, at denne tendens vil vende. Slet ikke når Amazon inden længe etablerer sig i Danmark.
I dette forløb arbejdes der med Google Analytics, hvor eleven bl.a. lærer at anvende Google Analytics og vurdere om Google Analytics er et nyttigt redskab i kampen mod udenlandske konkurrenter, eller om det er tilstrækkeligt, at mange danske virksomheder stadigvæk bruger "gammeldags" segmenteringsværktøjer, som ikke er baseret på online-data.
Forløbet er oprindeligt udviklet til Afsætning C og til det udfasede fag IT C. Vores forløb udviklet til IT C egner sig godt til det nye fag Erhvervsinformatik C, og derfor anbefaler vi dette forløb til Erhvervsinformatik C. Du kan derfor opleve, at læringsmålene ikke afspejler sig 100 procent i faget Erhvervsinformatik.