Google Analytics

Målgruppe

EUD GF1, EUD GF2

Fag / Emner

Kontor, handel og forretning service

Varighed

4 timer 00 minutter

Fagområde

Detailhandel med specialer, Eventkoordinatoruddannelsen, Kontor med specialer, Handelsuddannelse med specialer, Finansuddannelsen

Databaseret Service & Forretningsudvikling

Google Analytics introduktion

Dette forløb er blevet downloadet af 4 brugere

Læringsmål

  • Eleven skal efter forløbet kunne undersøge og diskutere virksomhedens behov for og bearbejdning af data
  • Eleven skal efter forløbet kunne anvende data på tværs af programmer
  • Eleven skal efter forløbet kunne redegøre for, hvordan udvikling og forandring i informationsteknologien påvirker individet, virksomheden og samfundet
  • Eleven skal efter forløbet kunne reflektere over en brancherelevant informationsteknologisk problemstilling samt formidle løsningsforslag til denne skriftligt og mundtligt
  • Eleven skal efter forløbet kunne identificere muligheder og udfordringer ved elektronisk handel
  • Eleven skal efter forløbet kunne redegøre for virksomheders nær- og fjernmiljø
  • Eleven skal efter forløbet kunne redegøre for brancherelevante konkurrenceforhold.

Beskrivelse

Siden år 2000 er udviklingen for e-handel kun gået én vej, og det er opad. I år 2000 var der nogle få tusinde e-handelstransaktioner i Danmark. I 2018 var dette tal steget til 50 mio transaktioner. Med udsigt til, at dette tal kun vil stige i fremtiden, står de danske webshops over for en kæmpe udfordring, da danskerne ofte handler hos udenlandske webshops som amerikanske Amazon, Wish og tyske Zalando. Disse 3 virksomheder står for mere end 5% af de samlede e-handelstransaktioner i Danmark, og intet tyder på, at denne tendens vil vende. Slet ikke når Amazon inden længe etablerer sig i Danmark.

I dette forløb arbejdes der med Google Analytics, hvor eleven bl.a. lærer at anvende Google Analytics og vurdere om Google Analytics er et nyttigt redskab i kampen mod udenlandske konkurrenter, eller om det er tilstrækkeligt, at mange danske virksomheder stadigvæk bruger "gammeldags" segmenteringsværktøjer, som ikke er baseret på online-data.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.