Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

3 timer

Uddannelse

Kontor med specialer

Viden Om Data

Gennem dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde med fremtidens borgerservice, hvor kunstig intelligens vil fylde mere og mere. Eleverne vil afslutningsvis selv få mulighed for at lave deres egen chatbot. Forløbet her, henvender sig til elever på hovedforløbets kontoruddannelse med speciale i offentlig administration.

Beskrivelse

Der er ingen tvivl om, at Borgerservice i fremtiden i langt højere grad bliver varetaget af kunstig intelligens i forskellige udgaver. Der er ingen grund til, at et menneske skal oplyse om åbningstider, ansøgningsmuligheder og lovgivning, håndtere indgående mails eller behandle en uproblematisk byggesag, når en kunstig intelligens kan gøre det lige så godt – endda døgnet rundt. Det betyder dog ikke, at der ikke er brug for medarbejdere i det offentlige i fremtiden, arbejdsopgaverne bliver blot nogle andre.

I dette undervisningsforløb skal eleverne lære om, hvad kunstig intelligens er, og hvordan det bliver anvendt i Borgerservice. De vil også se eksempler fra forskellige kommuner på, hvordan de bruger chat- og voicebots. Til sidst vil eleverne også have mulighed for at lave deres egen chatbot.

Dette undervisningsforløb henvender sig til elever på hovedforløbets kontoruddannelse med speciale i offentlig administration.

Du kan bladre direkte i undervisningsforløbet herunder.

Hvis du klikker på den turkise tekst herunder, vil e-bogen blive åbnet i en ny fane. Det link kan du kopiere og dele med dine elever.

Klik her og del linket med dine elever.

OBS! Log ind for at downloade den tilhørende lærervejledning, som du finder nederst på denne side.

Læringsmål

  • Eleven har kendskab til de faktorer, der påvirker kommunikationen i det offentlige - herunder lovgivning, budskabers kompleksitet og borgernes rettigheder.
  • Eleven behersker metoder til at instruere og vejlede brugere og kollegaer både mundtligt og skriftligt i fx selvbetjeningsløsninger.
  • Eleven kan anvende relevante metoder til planlægning, udførelse og evaluering af opgaver, projekter mv. herunder fx digitale metoder, innovationsprocesser, design-thinking osv.

Materialet er blevet downloadet af 18 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.