Disruption | EUD/EUX: IT C, Erhvervsinformatik B/C
Målgruppe
EUD GF1
EUD GF2
EUX
Fagområde
Kontor, Handel og Forretningsservice
Varighed
4 timer 00 minutter
Uddannelse
Detailhandel med specialer
Handelsuddannelse med specialer
Kontor med specialer
Eventkoordinatoruddannelsen
Finansuddannelsen
Titel: Teknologisk disruption
Forløbet henvender sig til EUD/EUX: Erhvervsinformatik C,
Forløbet giver eleverne en forståelse for, at forudsætningerne for at gennemskue, hvem virksomheders konkurrenter er, er blevet vanskeligere i takt med at teknologier kan anvendes til at disrupte et marked.
Forløbet egner sig desuden til Afsætning B/C og Innovation C.
Beskrivelse
Dette forløb omhandler disruption. Udviklingen af digitale teknologier sker i et rasende tempo, hvilket ændrer forudsætningerne og mulighederne for nye forretningsmodeller i virksomhederne. Dette kan, over tid, føre til disruption af en branche. Hastigheden på udviklingen betyder, at selv verdens største virksomheder kan risikere at gå i knæ og lukke.
“Det er skræmmende og facinerende, alt efter hvordan vi anskuer det”.
Danmark er gået fra at være et industrisamfund til at være et videnssamfund. I kombination med den digitale udvikling ændres betingelserne for at drive virksomhed i en grad, vi aldrig har set før.Da blandt andet dampmaskinen og elektriciteten blev opfundet, blev hele brancher revolutioneret. I 80’erne blev computerne for alvor taget i brug i virksomheder, og i dag vælger flere og flere cloud-løsninger.
Eleven skal afslutningsvis løse udfordringen: “Hvilken teknologi kan ændre markedet i din og andres brancher?”
Forløbet er oprindeligt udviklet til det udfasede fag IT C. Vores forløb udviklet til IT C egner sig godt til det nye fag Erhvervsinformatik C, og derfor anbefaler vi dette forløb til Erhvervsinformatik C. Du kan derfor opleve, at læringsmålene ikke afspejler sig 100 procent i faget Erhvervsinformatik.
Læringsmål
- Eleven kan undersøge og diskutere virksomhedens behov for og bearbejdning af data.
- Eleven kan udarbejde forslag til fornyelse af afgrænsede dele af virksomhedens informationsteknologi.
- Eleven kan redegøre for, hvordan udvikling og forandring i informationsteknologien påvirker individet, virksomheden og samfundet.