Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

4 timer

Uddannelse

Kontor med specialer

Viden Om Data

Titel: Kom i gang med dataetik
Forløbet giver eleven forståelse for, hvad dataetik er, hvorfor virksomheder skal arbejde med dataetiske overvejelser, og hvordan man kan implementere dataetik i den virksomhed, man er ansat i. Eleven skal bl.a. arbejde med borgeres/kunders ret til privatliv, hvordan man forhindrer potentielt misbrug, samt hvordan man kan anvende dataetik som en konkurrencemæssig fordel for virksomheden.

Beskrivelse

Hvem deler du din data med?

Der opsamles data som aldrig før, og de fleste ved sjældent nøjagtigt, hvilke data de har lyst til at afgive. Endnu værre står det til, når det gælder, hvem ens data deles med. Folk ved det simpelthen ikke, da det ikke er sikkert, at det kun er det digitale medie, man bruger, som får gavn af den opsamlede data.

“Jeg blev meget chokeret” – Sådan udtalte en kvinde i november 2020, da hun opdagede, at fortroligt data var blevet sendt til USA. Statens Serum Institut havde ikke sikret sig, hvad kvindens blodprøve skulle bruges til. Den forfærdede kvinde udtaler: ”Formålet for mig var at støtte dansk forskning til gavn for kvinder i Danmark og udlandet. Og hvor de indtægter, der måtte komme ud af forskningen, ville komme tilbage til det danske samfund”.

Det er ikke det danske samfund, der står til at tjene penge på undersøgelsen. I stedet er det forskningscenteret Chan Zuckerberg Biohub, som er stiftet af Facebook-ejer Mark Zuckerberg, der står til at tjene rigtigt mange penge på de resultater, der er kommet ud af kvindens blodprøver. Det var bestemt ikke det, hun havde sagt ja til!

Eksemplet viser, hvor svært det kan være at vide, hvor ens data bliver brugt. Bliver ens oplysninger misbrugt? Og finder man overhovedet ud af det? Måske opdages det først, når en journalist fra DR begynder at grave i en suspekt sag.

Man skal altid være varsom med, hvilke informationer man vælger at dele. Dette forløb retter sit fokus mod det dataetiske aspekt, og hvordan man skal behandle andres data.

Undervisningsforløbet skal klæde eleven på til at kunne løse udfordringen:

„Hvordan kan I få større fokus på at komme i gang med at arbejde med dataetik i din virksomhed?“

Læringsmål

  • Datahåndtering: Eleven har forståelse af dataetiske problemstillinger i forhold til indsamling af data og kan anvende grundprincipper for dataetik samt kan anvende regler om datasikkerhed og beskyttelse af personoplysninger.
  • Offentlig Administration, faget Kommunikation og formidling: 6. Eleven kan indsamle, bearbejde, formidle og forholde sig kritisk til data.

Materialet er blevet downloadet af 18 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.