Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

3 timer

Uddannelse

Detailhandel med specialer

Viden Om Data

Titel: Data i den fysiske butik
I dette forløb får eleven en introduktion til datadrevet forretningsudvikling. Forløbet skal tænkes ind i arbejdet med dels at udvikle en butik samt at bruge de data, der er tilstede i enhver virksomhed.

Beskrivelse

Forløbet henvender sig til hovedforløbets detailuddannelse.

Datadrevet forretningsudvikling handler om at gentænke sin forretning og skabe nye muligheder med data som omdrejningspunkt. Det kan være alt lige fra nye typer af data, nye måder at indsamle data på, eller blot en ny måde at skabe værdi med eksisterende data.

Når Netflix udvikler nye serier, er det på baggrund af deres brugers adfærd på tjenesten. På samme måde som Saxo.dk kan opfordre forfattere til at skrive fagbøger med baggrund i de data, de får gennem kundernes brug af deres digitale platforme.

Eksemplerne er mange, men grundlæggende handler det om, at en virksomhed eller butik skal være dygtig nok til at udnytte de mulige data, så man både kan tilbyde de varer og services kundernes har behov for.

Undervisningsforløbet skal klæde eleven på til at kunne løse udfordringen:

„Hvordan kan du ved hjælp af data udvikle din butik?“

Læringsmål

  • Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.
  • Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

Materialet er blevet downloadet af 6 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.