Målgruppe

EUD GF1

EUD GF2

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

4 timer

Uddannelse

Kontor med specialer

Detailhandel med specialer

Handelsuddannelse med specialer

Vis mere
Viden Om Data

Dette undervisningsmateriale er vores bidrag til Cybermissionen 2023. Vores mission, Udforsk dilemmaerne ved brug af kunstig intelligens i en digital handelsvirksomhed, har til formål at synliggøre fordele og ulemper ved at bruge kunstig intelligens – i det her tilfælde ChatGPT – som værktøj i en digital handelsvirksomhed. Materialet henvender sig til EUD i fagene Erhvervsinformatik C og Samfundsfag C.

Beskrivelse

Vores bidrag til cybermissionen 2023

Kender du konceptet Cybermissionen? Hvis ikke, så kan vi fortælle, at det er et undervisningstilbud, hvor eleverne på en innovativ og lærerig måde får viden om aktuelle og virkelighedsnære it-sikkerhedsudfordringer. Derudover er det også en national konkurrence, hvor deltagerne kan dyste om, hvem, der har løst deres it-sikkerhedsmission bedst. Du kan læse mere om Cybermissionen her.

Konkurrencen blev afviklet i efteråret 2023, men du kan som underviser, lave din egen mini-konkurrence på klassen, hvis du har lyst til det.

Cybermissionen består af flere cases, men her kan du læse mere om vores bidrag.

Vores mission, Udforsk dilemmaerne ved brug af kunstig intelligens i en digital handelsvirksomhed, har til formål er at synliggøre fordele og ulemper ved at bruge kunstig intelligens – i det her tilfælde ChatGPT – som værktøj i en digital handelsvirksomhed. Eleverne skal dog ikke arbejde med ChatGPT hands-on, men lære OM teknologien, så de bliver klædt på til at kunne arbejde MED teknologien.

Missionen tager afsæt i den generative AI ChatGPT, og eleverne skal agere konsulenter og vejlede virksomheden i, hvordan en kunstig intelligens som ChatGPT kan bruges i en digital handelsvirksomhed. For at kunne komme med vejledning til virksomhedens ejer, skal eleverne bl.a. kunne fortælle, hvad en generativ AI er, vejlede om, hvor i virksomheden ChatGPT kan bruges, og hvilke fordele og ulemper der er. Det skal de bl.a. ved at præsentere en risikovurdering og en projektplan for virksomheden.

Dette undervisningsmateriale er udviklet med henblik på Erhvervsinformatik C, men det kan også inddrages i Samfundsfag C.

Du kan bladre direkte i materialet herunder:

Hvis du klikker på den turkise tekst herunder, vil e-bogen blive åbnet i en ny fane. Det link kan du kopiere og dele med dine elever. Du kan også downloade materialet, som en PDF nederst på siden.

Klik her og del linket med dine elever.

Læringsmål

  • Erhvervsinformatik C - Digital myndiggørelse: Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer og vurdere digitale artefakters betydning for arbejdsgange, arbejdets organisering, organisationen og for samfundet.
  • Erhvervsinformatik C: Eleven kan redegøre for og diskutere beskyttelse af virksomheders, kunders og brugers digitale data og for de generelle tekniske og samfundsmæssige aspekter af it-sikkerhed.
  • Samfundsfag C: Eleven kan diskutere samfundsmæssige problemer på et samfundsfagligt grundlag og argumentere for egne synspunkter og vurdere andres holdninger og argumenter.
  • Samfundsfag C: Eleven kan anvende viden og begreber om den teknologiske udvikling, samfundsudvikling og socialiseringsmønstre til at diskutere samfundsmæssige problemstillinger inden for eget uddannelsesområde.

Materialet er blevet downloadet af 13 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.