Big Data | EUD/EUX: Erhvervsinformatik C
Målgruppe
EUD GF1
EUD GF2
EUX
Fagområde
Kontor, Handel og Forretningsservice
Varighed
4 timer 00 minutter
Uddannelse
Detailhandel med specialer
Kontor med specialer
Handelsuddannelse med specialer
Finansuddannelsen
Eventkoordinatoruddannelsen
Titel: Big Data og kundeservice
Dette forløb er udviklet til EUD/EUX Erhvervsinformatik C.
Efter endt forløb skal eleverne have forståelse for, hvad data er, og hvordan data genereres, opsamles, analyseres og anvendes.
Beskrivelse
Vi ser i disse år, at virksomheder i stigende grad bruger data, når de henvender sig til kunderne. Dette gør de for at give kunderne en mere personlig oplevelse målrettet den enkelte forbruger.
• Når dagligvarebutikker som Meny eller Kvickly giver “personlige tilbud” til kunderne, er det baseret på data. Meningen er, at kunderne skal komme i butikken igen og igen.
• Når online butikker som Zalando eller Wish vælger, hvilke produkter du skal se på deres app, er det baseret på data. Meningen er, at du skal købe flere produkter.
Anvendelse af data er i høj grad blevet en måde at udvikle forretningen på og tilbyde bedre service til kunderne og dermed skabe øget salg. At bruge kundedata til at målrette markedsføringen, er således blevet et væsentligt konkurrenceparameter for virksomheder.
I dette undervisningsforløb ser vi derfor nærmere på data og virksomhedernes anvendelse heraf. Du kommer bl.a til at arbejde med disse spørgsmål:
• Hvad er data?
• Hvordan indsamles data?
• Hvilke data indsamles?
• Hvilke data må man (juridisk) indsamle?
• Hvordan bliver data anvendt i virksomhederne?
Undervisningsforløbet skal klæde dig på til at kunne løse udfordringen:
„Hvordan kan din virksomhed anvende data til at forbedre sin kundeservice og optimere interne processer?“
Læringsmål
- Eleven skal kunne undersøge og diskutere virksomhedens behov for og bearbejdning af data.
- Eleven skal kunne anvende data på tværs af programmer.
- Eleven skal kunne anvende modeller til analyse og vurdering af behov for informationsteknologiske løsninger.
- Eleven skal kunne anvende modeller til analyse og vurdering af behov for informationsteknologiske løsninger.