Målgruppe

Hovedforløb

Fagområde

Kontor, Handel og Forretningsservice

Varighed

4 timer 00 minutter

Uddannelse

Handelsuddannelse med specialer

Detailhandel med specialer

Viden Om Data

Titel: AR som virtuelt prøverum.
Dette forløb er udviklet til hovedforløb: Handel (Digital Handel) samt detail.
Forløbet giver indsigt i, hvordan virksomheder kan benytte AR som et virtuelt prøverum af varer. Efter endt forløb skal eleverne kunne se mulighederne i AR som værktøj til at drive salg af produkter, der ikke nødvendigvis fysisk er til stede i butikken eller måske sælges online.

Beskrivelse

AR står for Augmented Reality. AR er et forholdsvis nyt begreb for de fleste, men det handler om lægge et digitalt lag på virkeligheden, som du fx kender det fra filtre på Snapchat, Instagram og Messenger. Idéen om at blande virkelighed og ’fiktion’ er ikke ny, men med AR er det blevet en realitet ved at benytte en computer-genereret grafik, der lægges hen over den virkelige verden.

Forestil dig, at du fx skal have nye møbler. AR kan hjælpe dig med at visualisere, hvordan dine nye møbler vil se ud i din stue. Eller forestil dig, at du fx gerne vil vide mere om, hvordan vores solsystem fungerer. Du kan nu tilføje et lag til dine omgivelser, der fx transformerer en tom hvid væg til et univers med planeter og stjerner. Mulighederne ved AR er mange, og teknologien kan betragtes som værende et redskab, der kan hjælpe med alt fra leg og læring til opmåling og vejvisning.

Eftersom teknologien er blevet billigere, er flere virksomheder også begyndt at tage den til sig, så hvis denne udvikling fortsætter, vil AR sandsynligvis blive hvermandseje. AR-teknologien vil således få indflydelse på mange personers liv og på deres arbejde.

I dette korte modul vil vi primært se på AR fra virksomhedernes synspunkt.

Undervisningsforløbet skal klæde eleven på til at kunne løse udfordringen:
„Hvordan kan virksomheder benytte AR som et virtuelt prøverum af varer?“

Forløbet egner sig også til EUD/EUX: Afsætning, Informatik og Innovation

Læringsmål

  • Eleven har kendskab til principperne for e-handelsløsninger i forhold til virksomhedens mål.
  • Eleven har kendskab til samspillet mellem teknologi, funktionalitet og design i forhold til virksomhedens digitale salgsplatform.
  • Eleven har kendskab til afsætningsmuligheder inden for salg i forhold til forskellige kundegrupper og konkurrenter, herunder vægtning af pris, kvalitet og serviceydelser.
  • Eleven kan vurdere den grundlæggende købsadfærd på henholdsvis B2B- og B2C -markedet, i både fysiske og digitale forretninger.
  • Eleven kan orientere sig i nye internationale digitale trends inden for e-handel, som kan have betydning for virksomhedens digitale forretningsmodel.
  • Eleven har kendskab til, hvordan købsadfærden kan påvirkes ud fra forskellige parametre, herunder kundens aktuelle situation, omgivelser og ressourcer samt produktets karakter.
  • Eleven har kendskab til digitale trends inden for drift og kundeservice.
  • Eleven har kendskab til trends og tendenser i digital markedsføring.

Materialet er blevet downloadet af 14 brugere.

Download materialer

Du skal være logget ind for at kunne downloade forløb.