Målgruppe
Hovedforløb
Hovedforløb
Kontor, handel og forretning service
4 timer 00 minutter
Handelsuddannelse med specialer, Detailhandel med specialer
Titel: AR som virtuelt prøverum.
Dette forløb er udviklet til hovedforløb: Handel (Digital Handel) samt detail.
Forløbet giver indsigt i, hvordan virksomheder kan benytte AR som et virtuelt prøverum af varer. Efter endt forløb skal eleverne kunne se mulighederne i AR som værktøj til at drive salg af produkter, der ikke nødvendigvis fysisk er til stede i butikken eller måske sælges online.
AR står for Augmented Reality. AR er et forholdsvis nyt begreb for de fleste, men det handler om lægge et digitalt lag på virkeligheden, som du fx kender det fra filtre på Snapchat, Instagram og Messenger. Idéen om at blande virkelighed og ’fiktion’ er ikke ny, men med AR er det blevet en realitet ved at benytte en computer-genereret grafik, der lægges hen over den virkelige verden.
Forestil dig, at du fx skal have nye møbler. AR kan hjælpe dig med at visualisere, hvordan dine nye møbler vil se ud i din stue. Eller forestil dig, at du fx gerne vil vide mere om, hvordan vores solsystem fungerer. Du kan nu tilføje et lag til dine omgivelser, der fx transformerer en tom hvid væg til et univers med planeter og stjerner. Mulighederne ved AR er mange, og teknologien kan betragtes som værende et redskab, der kan hjælpe med alt fra leg og læring til opmåling og vejvisning.
Eftersom teknologien er blevet billigere, er flere virksomheder også begyndt at tage den til sig, så hvis denne udvikling fortsætter, vil AR sandsynligvis blive hvermandseje. AR-teknologien vil således få indflydelse på mange personers liv og på deres arbejde.
I dette korte modul vil vi primært se på AR fra virksomhedernes synspunkt.
Undervisningsforløbet skal klæde eleven på til at kunne løse udfordringen:
„Hvordan kan virksomheder benytte AR som et virtuelt prøverum af varer?“
Forløbet egner sig også til EUD/EUX: Afsætning, Informatik og Innovation