Dato / Tid

3. maj 2021 - 27. maj 2021

Kl. 9:00 - 16:00

Sted

IBC Innovationsfabrikken
Birkemosevej 1
6000 Kolding

Kom med på udviklerseminar og lav dit eget digitale undervisningsforløb om abonnementsordninger!

Kunne du godt tænke dig at udvikle dit eget digitale undervisningsforløb, så er det nu, du skal slå til!

Udviklingen af undervisningen kræver 60 timer af dig og vi mødes i alt 3 gange:

ONLINE

De første to møder er online og er placeret hhv. den:

  • 3. maj: Opstartsmøde online (1-1,5 timers varighed)
  • 18. maj: Flowdiagrammøde online (1-1,5 timers varighed)

Når du tilmelder dig, er det vigtigt, at du kan deltage på de to online møder!

UDVIKLERSEMINAR I KOLDING

3. møde er det fysiske udviklerseminar på IBC i Kolding, som foregår over to dage, d. 26.-27. maj.

Du kan læse mere om vores udviklerseminarer på linket nederst på siden.


Beskrivelse af emnet | Abonnementsordninger:

Abonnementsrevolutionen har været undervejs de senere år, og nu er abonnementsordninger det, vi må kalde for en megatrend. Der kan være mange fordele ved at omstille sin forretningsmodel til en abonnementsmodel, bl.a. forudselig indkomst, flere muligheder for mersalg fx ved at tilbyde kunder gratis prøveperioder på udvidelser/Premium services. Det kan være rentabelt at overveje at skifte de statiske produktsalg til dynamiske abonnementer, så kunden er tilmeldt en fast betalingsoverførsel frem for, at man, som virksomhed, skal genvinde sine kunder ved nye salg.

Vi ser også en anden tendens, hvor virksomheder omstiller dele af deres forretningsområder til at være abonnementsbaseret, tænk Fillop, som er Nettos nye abonnementsordning, hvor basisvarer, såsom toiletpapir, leveres i et fast interval bestemt af kunden online, men hvor kunden stadig skal købe ferskvarer i den fysiske nettobutik. Abonnementsordninger er altså en af de største trends inden for databaseret service og forretningsudvikling, hvorfor vi er glade for at kunne introducere emnet på vores program for 2021.

Det har ofte været software-virksomheder, der har arbejdet med denne model, men SaaS (Software as a service) kan imidlertid, med fordel, omsættes til andre brancheområder fx inden for handel, detail, shipping og administration, derfor skal de merkantile undervisere og elever introduceres til emnet.

 

citat

Undervisningsperspektiv

Emnet egner sig både til forløb til grundforløbet såvel som hovedforløbet. Emnet er en oplagt mulighed for at du, som underviser, kan skabe undervisningsmateriale, der styrker elevernes evne til at tænke innovativt.

  • Hvordan kan eleven fx implementere en abonnementsordning i deres virksomheds forretningsmodel? (Hovedforløb)
  • Hvordan kan eleven udfordres på overvejelser omkring hvad det siger om vores samfund, at vi i mindre grad synes at være optaget af at eje, og i højere grad at være optaget af bekvemmelighed i hverdagen. (GF, Samfundsfag)

Emnet kan således åbnes op i forskellige niveauer, der passer til forskellige undervisningsniveauer og fag.

Det er ikke en forudsætning for at deltage i Udviklerseminaret, at du besidder viden om emnet.

Virksomhedsperspektiv

Mange virksomheder har fået øjnene op for, hvordan abonnementsordninger kan være med til at skabe loyale kunder, en fast indkomst, og en reducering af kompleksitet – både for virksomheden, men også for forbrugeren.

De merkantile elever skal således klædes på i de rette kompetencer til at kunne deltage i den spændende og hurtigt udviklende omstilling til abonnementsordninger.

Fremtidsperspektiv

Markedet for abonnementer fortsætter med at vokse, og har disruptet mere traditionelle måder at tænke forretningsudvikling på.

Data er en forudsætning for at sikre, at alle kunder er registreret korrekt, at betalingerne finder sted hver måned, og at kundens tilfredshed med abonnementet ikke daler. Men abonnementsordninger genererer ligeledes meget data, det er derfor lige så vigtigt, at de merkantile erhvervsskoleelever lærer at tænke i datadrevne abonnementsordninger, så de kan være med til at skabe omsætning med data.

Vi ser allerede nu, hvordan flere og flere teknologier, fx Machine Learning, kan være med til at optimere abonnementsordninger ved brug af data. Det er Viden om datas overbevisning, at én sådan udvikling kun vil tage endnu mere fart idet, at disse teknologier udvikles.

Eleverne skal således forstå, at abonnementsordninger og andre sådanne forretningsmodeller i højere grad vil blive udviklet i et samspil mellem viden om forretningsudvikling, data vedrørende ens virksomhed/branche og en øget anvendelse af nye teknologier såsom Kunstig intelligens.

Det færdige undervisningsforløb bliver frit tilgængeligt for alle undervisere på de merkantile erhvervsskoler.

Lene Vest Munk Thomsen

Har du spørgsmål til emnet?

Lene Vest Munk Thomsen
Faglig og udviklingskonsulent
Mette Kronborg Laursen

Har du spørgsmål til udviklerseminaret?

Mette Kronborg Laursen
Videnscenterleder