Dato / Tid
25. maj 2021
Kl. 14:00 - 16:00
25. maj 2021
Kl. 14:00 - 16:00
Online
Vi går i dybden med emnet 'Dataetik' i en to timers session, hvor vi tager udgangspunkt i konkrete eksempler fra tech-industrien og dens forretningsmodeller. Vi vil blandt andet komme ind på, hvordan personlige data indsamles på sociale medier og hvordan dette kan misbruges til kommercielle og politiske formål. Webinaret vil beskæftige sig med dataetik på et individ-, virksomheds- og samfundsniveau, og eleverne vil løbende skulle beskæftige sig med de etiske dilemmaer omkring indsamling af data og brugen af det.
På dette webinar ser vi nærmere på den dataindsamling, der sker på sociale medier som Facebook, Youtube og Instagram. Vores mange timer på de sociale platforme gør det nemlig muligt for virksomheder at samle data omkring vores købsvaner, fritidsinteresserer og politiske overbevisninger. Vi vil blandt andet kigge på, hvordan virksomheder laver målrettede kampagner til kunderne ved hjælp af data. Vi vil se på, hvordan en etisk tilgang til dataindsamling er blevet et konkurrenceparameter for tech-giganten Apple. Og vi vil komme ind på, hvordan Facebook-data blev brugt til at få Donald Trump valgt som præsident i USA.
Vi bruger alle sociale medier på daglig basis, men langt de færreste af os er bevidste om, hvilken pris vi egentlig betaler for at bruge dem. For selvom sociale medier er gratis at bruge, tjener virksomheder som Facebook og Google milliarder af kroner – og det er brugernes data, der skaber profitten. Men er det okay at benytte brugerdata til at tjene penge og til at vinde præsidentvalg? Og er vi kommet til et sted, hvor tech-virksomhederne ved mere om os, end vi selv gør?
Danmarks tech-ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen og Tech and Communications Associate Anders Juul Larsen vil gennem webinaret give deres svar og perspektiver på disse dilemmaer og spørgsmål. De vil desuden fortælle om, hvordan Danmark med en tech-ambassadør i spidsen arbejder for at sikre en etisk brug af data på alle niveauer af samfundet.
Webinaret er designet til at give eleverne en forståelse for, hvordan deres adfærd på sociale medier kan (mis)bruges til kommercielle og politiske formål. De vil få ny viden omkring indsamling af brugerdata, sociale medier og teknologisk udvikling. Og gennem debat og gruppearbejde vil de diskutere de etiske dilemmaer, der opstår med vores store forbrug af sociale medier.
Webinaret tager dig og dine elever med på en digital studietur til Silicon Valley i et 2 timers live event.
14:00 Velkommen & introduktion til dagens emne
14:05 Dataetik og demokrati
14:45 Intro til gruppearbejde
15:05 Opsamling på gruppearbejde
15:10-15:20 Pause
15:20 Dataetik og konkurrencefordele
15:55 Farvel og tak for i dag
Tag med, hvis du og dine elever interesserer jer for udviklingen på det dataetiske område, og hvis du, ligesom os, mener, at dataetik er et vigtigt emne at få belyst på en levende og praksisnær måde.
PS: Hvis du ikke har mulighed for at tage elever med, er du selvfølgelig stadig velkommen.
Som forberedelse kan eleverne med fordel læse nedenstående artikel, som har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som afsender.
Eleverne kan desuden med fordel se Netflix-dokumentaren: The Social Dilemma (1.t 34 min.)