Dato / Tid

25. august 2021

Kl. 12:30 - 14:30

Sted

Online

New Retail & omnichannel – handler om at skabe den bedste og mest sammenhængende brugeroplevelse, for kunderne, på tværs af virksomhedens salgskanaler. Kan data være en medvirkende faktor til at skabe bedre brugeroplevelser, eller er det farlig overvågning? Hvordan skal varer og brugeroplevelser skabes i fremtiden? Tag med på det fjerde webinar i China Update serien, hvor vi kigger på, hvordan det ser ud i Kina, og diskuterer ovenstående spørgsmål.

På denne side kan du læse mere og tilmelde dig webinaret:

China Update: New Retail & omnichannel

Dato: 25. august kl. 12.30-14.30

På dette webinar ser vi nærmere på, hvordan man i Kina i de sidste mange år har eksperimenteret med at skabe en bedre synergi mellem online- og offline salgskanaler. Det er en tilgang vi også kender som omnichannel i Danmark. I Kina kalder man det ”New Retail”. Her bliver forbrugeren til brugeren, og man forsøger at sætte brugeren og deres behov i centrum, fremfor produktet man sælger. Det betyder, at salgskanalernes respektive fordele skal udnyttes bedre.

Alt hvad der foregår online skal være nemt, bekvemt og forbundet til brugernes øvrige aktiviteter. Det kan f.eks. være en nem integration med sociale medier. Alt hvad der foregår offline – eller i de fysiske butikker – skal kunne mere end blot være transaktioner. De fysiske butikker bliver oplevelsescentre, hvor brugeren typisk kan få lov at opleve noget, som ligger udover den transaktion, som de ellers lige så godt kan foretage på mobiltelefonen.

Eksempelvis giver supermarkedskæden Hippo Fresh brugerne mulighed for at scanne en vares QR-kode i butikken, hvor de så kan se hele forsyningskæden. På den måde kan brugerne sikre sig, at varerne er friske, og kommer fra et sted, som de stoler på. Kaffekæden Starbucks har også integreret AR (augmented reality) og VR (virtual reality) på deres største café og risteri i Shanghai. Her kan brugerne tage deres mobiltelefon med rundt i butikken og ved hjælp af AR og VR lære om kafferistningsprocessen, se små animationer og videoer, og selvfølgelig kan de købe kaffen.

Vi taler om, hvor langt man er i Kina og drager perspektiver til vores hverdag i Danmark. Ved hjælp af teknologi forsøger flere og flere store brands at skabe synergi mellem online og offline. Det giver ikke kun brugerne flere oplevelser, men er i høj grad en model som baserer sig på, at værdifulde datasæt fra brugernes adfærd og præferencer kan blive omdannet til en bedre bundlinje. Jo bedre virksomhederne kan forstå trends og tendenser, jo bedre kan de blive til at optimere deres forsyningskæde, og levere det kunderne vil have, når de vil have det.

Webinaret er designet til at give en masse gode eksempler og cases, og med nogle arbejdsspørgsmål skabe debat og diskussion, som kan give stof til eftertanke hos de danske erhvervsskoleelever, hvad enten de går på grundforløb eller arbejder i servicesektoren, inden for offentlig administration, shipping eller andre erhverv, hvor teknologi i de kommende år vil spille en større rolle, og i nogle tilfælde ændre arbejdsopgaver.

Webinaret tager dig og dine elever med på en digital studietur til Kina i et 2 timers live event.

Tag med, hvis du interesserer dig for samspillet mellem mennesker og teknologi, og hvis dine elever har interesse for, hvordan fremtidens e-handel kommer til at se ud og hvordan begrebet omnichannel er vigtig for virksomhederne at forstå og integrere i deres egen virksomhed som en naturlig del af strategien.

Forberedelse

Som forberedelse kan eleverne med fordel læse de to nedenstående artikler

Den første forklarer nogle af de mange måder, hvorpå QR-koder bruges i Kina, og hvordan QR-koden blandt andet har haft en vigtig funktion under Covid-19.
Den anden artikel ser nærmere på den store teknologi- og e-handelsvirksomhed, JD.com, og deres online og offline omnichannel-strategi.

Webinaret er afholdt og tilmelding er ikke længere mulig

Line og Peter