Her kan du lytte til vores podcast, hvor vi har inviteret Tanja, som er Pressechef hos virksomheden Too Good To Go ind i studiet. Der bliver både snakket om klima, greenwashing, hushwashing, madspild og PR-strategi. For at gøre det nemt for dig, har vi lavet arbejdsspørgsmål, som du aktivt kan tage i brug i din undervisning med det samme.

I denne Too Good To Go podcastepisode med titlen ‘En snak om madspild og klima’ taler vi med:

  • Tanja, Pressechef ved Too Good To Go.

Er podcasten relevant for min undervisning?

For at gøre det nemt for dig, der underviser, at danne dig et overblik over om podcasten passer ind i din undervisning, har vi i det nedenstående hæfte fundet frem til de fag og emner på grundforløb og hovedforløb, der taler ind i podcasten.

Vi har desuden fundet målpinde/læringsmål, som du kan sætte flueben ved, hvis du inddrager podcasten i din undervisning.

Arbejdsspørgsmål til Too Good To Go podcastepisoden med titlen ‘En snak om madspild og klima’:

OBS: Inden eleverne skal lytte til denne podcast, er det en god ide, at I på klassen snakker om virksomheden Too Good To Go. Kender eleverne virksomheden? Ved de, hvad den arbejder med? Formålet med at snakke om dette på klassen er, at du som underviser nu ved, at dine elever har et lille kendskab til virksomheden, og er klar til at få udbygget denne kendskab med mere viden.

Hvem er Tanja, og hvad laver hun ved Too Good To Go?

  1. Hvad laver virksomheden Too Good To Go? (Anvend gerne internettet)
  2. Hvad laver Tanja ved virksomheden Too Good To Go?

Kommunikation om klima:

  1. Hvad mener Tanja, når hun siger, at de arbejder for sagen og ikke for at brande virksomheden?
  2. Hvorfor betyder partnerskaber så meget for virksomheden Too Good To Go? Og hvem har de partnerskaber med?
  3. Gør du selv noget for at bekæmpe madspild?
    • Hvis ja, hvad gør du?
    • Hvis nej, hvorfor ikke?
  4. Hvor mange procent mad smider vi ud ifølge Tanja?
    • Overrasker dette dig?
  5. Hvad er ”Lykkeposen”?
  6. Hvordan kommunikerer Too Good To Go sine budskaber ud?
  7. Hvad menes der med at ”underkommunikere”?

Sagen fremfor brand:

  1. Hvorfor vil Too Good To Go gerne have Heidi Boye frem i medierne, når det kommer til deres PR-strategi?
  2. Hvorfor vil virksomheden gerne flytte fokus fra Direktøren Mette over til Landechefen Heidi Boye?
  3. Hvorfor betyder partnerskaber meget for virksomhedens PR-strategi?

Ikke en løftet pegefinger:

  1. Hvor mange tons mad bliver der smidt ud i Danmark per år ifølge Tanja?
  2. Hvordan vender virksomheden noget negativt, såsom madspild, til noget positivt?
  3. Hvilke fordele er der ved ”Lykkeposen”?

Greenwashing og Greenhushing:

  1. Hvad betyder begreberne greenwashing og greenhushing?
  2. Hvad gør Too Good To Go for at bekæmpe greenwashing?

NGO – samarbejder:

  1. Hvad betyder NGO? (Tag gerne internettet i brug)
  2. Hvad er Fødevarebanken? (Tag gerne internettet i brug)
  3. Hvad handler initiativet ”Madspildshjælpen” om?

Hvorfor er madspild et klima problem?

  1. Hvor procent CO2 stammer fra madspild ifølge Tanja?
    • Er du overrasket over dette tal? Begrund gerne dit svar.
  2. Hvordan hænger madspild og klima sammen?
  3. Hvorfor synes Tanja, at madspild er grotesk?
    • Hvorfor er det et etisk-problem?

PR-strategi

  1. Hvornår blev virksomheden lanceret i DK?
  2. Hvad menes der med nyhedsværdi? (Tag gerne internettet i brug)
  3. Hvorfor er PR vigtig ifølge Tanja?
  4. Hvilke temaer taler virksomheden ind i ifølge Tanja?
  5. Hvorfor er den globale fortælling vigtig?

Du kan lytte til alle vores podcastepisoder på SoundCloud.
God fornøjelse!