Her kan du lytte til vores podcast, hvor vi har inviteret Johanne, som er Digital Marketingsspecialist hos virksomheden Too Good To Go ind i studiet. Der bliver både snakket om sociale medier, SEO, content og målgrupper. For at gøre det nemt for dig, har vi lavet arbejdsspørgsmål, som du aktivt kan tage i brug i din undervisning med det samme.

I denne Too Good To Go podcastepisode med titlen ‘En snak om digital marketing’ taler vi med:

  • Johanne, Digital Marketingsspecialist ved Too Good To Go

Er podcasten relevant for min undervisning?

For at gøre det nemt for dig, der underviser, at danne dig et overblik over om podcasten passer ind i din undervisning, har vi i det nedenstående hæfte fundet frem til de fag og emner på grundforløb og hovedforløb, der taler ind i podcasten.

Vi har desuden fundet målpinde/læringsmål, som du kan sætte flueben ved, hvis du inddrager podcasten i din undervisning.

Arbejdsspørgsmål til Too Good To Go podcastepisoden med titlen ‘En snak om digital marketing’:

OBS: Inden eleverne skal lytte til denne podcast, er det en god ide, at I på klassen snakker om virksomheden Too Good To Go. Kender eleverne virksomheden? Ved de, hvad den arbejder med? Formålet med at snakke om dette på klassen er, at du som underviser nu ved, at dine elever har et lille kendskab til virksomheden, og er klar til at få udbygget denne kendskab med mere viden.

Præsentation og kommunikation

  1. Hvem er Johanne, og hvad arbejder hun med?
  2. Hvorfor har Johanne valgt at arbejde med det, hun gør?
  3. Hvorfor er det vigtigt, at der er synergi i de ting virksomheden laver?

Newsjacking

  1. Hvad betyder begrebet newsjacking?

Sociale medier

  1. Hvilke platforme anvender Too Good To Go til at komme ud til kunderne?
  2. Hvad er forskellen på de platforme, de anvender? (Tag gerne internettet i brug)
    • Hvorfor tror du, virksomheden har valgt Instagram, som sin primære kanal? (Her må du gerne have virksomhedens målgruppe med i overvejelserne)
    • Hvilke konsekvenser kan det have, hvis virksomheden kun annoncerer på en platform?
  3. Hvad mener Johanne, når hun siger Social listening tool?

Hjemmesiden og app’en

  1. Hvordan kan det være, at virksomheden har en hjemmeside, når de nu annoncerer på de sociale medier?
  2. Hvilken rolle spiller virksomhedens app i virksomhedens digitale markedsføring?

Hvad er SEO?

  1. Hvad betyder begrebet SEO?
  2. Hvorfor er det vigtigt at kende til SEO?

Youtubere og influencers

  1. Hvorfor anvender virksomheden ikke influencers? (Johanne kommer her med nogle gode argumenter)
  2. Hvorfor skal man være påpasselig med at anvende influencers? (Begrund dit svar og find gerne inspiration på internettet)

Indhold på tværs af kanaler

  1. Hvilket idealbillede har virksomheden, når det kommer til content på diverse kanaler?
  2. Hvorfor skal virksomheden differentiere deres content, når de annoncerer på forskellige kanaler? Hvorfor kan de ikke anvende de samme billeder og samme content på tværs af de sociale medier?
  3. Hvilke kanaler anvender I hos din praktikvirksomhed til at komme ud til kunderne?

Processen med tekster

  1. Hvilken proces går Johanne igennem, når hun skal skrive tekster til de sociale medier?
  2. Hvorfor kan det svært at lave content?

Tone of voice

  1. Hvad virksomhedens tone of voice?
  2. Hvorfor bruger virksomheden ikke ordene Waste Warriors mere?

Konkret opslag

  1. Hvilke steps går Johanne igennem, når hun skal lave et konkret opslag?

Greenwashing

  1. Hvad betyder begrebet greenwashing? (Tag gerne internettet i brug)
  2. Har du nogensinde lagt mærke til en virksomhed, der har greenwashet? (Hvis ja, fortæl gerne hvordan du oplevede det)
  3. Har din praktikvirksomhed en grøn agenda? Hvad handler den om?
  4. Hvad er Too Good To Go’s grønne agenda? (Tag gerne internettet i brug)

Erfaringsgrupper

  1. Hvad er en erfaringsgruppe?
  2. Hvad kan virksomheden anvende disse erfaringsgrupper til?
  3. Hvorfor er erfaringsgruppernes content og billeder mere valide end virksomhedens egen content og billeder?

Målgrupper på sociale medier

  1. Johanne deler det samme content på både Facebook og Instagram. Hvilken reaktion har de to målgrupper på det samme indhold?
    • Hvordan kan det være reaktionerne er så forskellige? (Lav gerne en hurtig målgruppe analyse af Facebook brugerne versus Instagram brugerne)
  2. Hvorfor er det vigtigt at holde sig opdateret i forhold til de forskellige sociale medier?

Du kan lytte til alle vores podcastepisoder på SoundCloud.
God fornøjelse!