Her kan du lytte til vores podcast, hvor vi har inviteret Heidi Boye, som er Landechef hos virksomheden Too Good To Go ind i studiet. Der bliver både snakket om købsadfærd, målsætning, konkurrenter og prissætning. For at gøre det nemt for dig, har vi lavet arbejdsspørgsmål, som du aktivt kan tage i brug i din undervisning med det samme.

I denne Too Good To Go podcastepisode med titlen ‘En snak med landechefen taler vi med:

  • Heidi Boye, Landechef ved Too Good To Go

Er podcasten relevant for min undervisning?

For at gøre det nemt for dig, der underviser, at danne dig et overblik over om podcasten passer ind i din undervisning, har vi i det nedenstående hæfte fundet frem til de fag og emner på grundforløb og hovedforløb, der taler ind i podcasten.

Vi har desuden fundet målpinde/læringsmål, som du kan sætte flueben ved, hvis du inddrager podcasten i din undervisning.

Arbejdsspørgsmål til Too Good To Go podcastepisoden med titlen ‘En snak med landechefen’:

OBS: Inden eleverne skal lytte til denne podcast, er det en god ide, at I på klassen snakker om virksomheden Too Good To Go. Kender eleverne virksomheden? Ved de, hvad den arbejder med? Formålet med at snakke om dette på klassen er, at du som underviser nu ved, at dine elever har et lille kendskab til virksomheden, og er klar til at få udbygget denne kendskab med mere viden.

Konceptet

  1. Hvordan tjener virksomheden penge?
  2. Hvordan foregår transaktionen mellem kunden, Too-Good-To-Go og virksomheden, som har maden?

Købsadfærd

  1. Hvilken købsadfærd har kunderne ved Too-Good-To-Go ifølge landechefen?
  2. Hvor mange lykkeposer sælger de dagligt i Danmark?
  3. Hvordan bliver lykkeposerne lavet?

Prissætning

  1. Hvordan bliver lykkeposens pris fastlagt?
  2. Hvorfor bliver prisen fastlagt på denne måde?
  3. Hvor mange procent er fødevarepriserne steget med det seneste år?
    • Hvilken betydning har det for kunderne?

Verdensmål

  1. Heidi snakker om verdensmålet 12.3. Hvad handler det om?
    • Hvad gør du for at mindske madspild?

Nye partnere

  1. Hvad betyder begrebet kendskabsgrad?
  2. Hvorfor er det vigtigt for en virksomhed at have en høj kendskabsgrad?
    • Hvilke fordele kan det føre med sig?
  3. Hvordan får virksomheden nye partnere?
  4. Hvilke fordele får virksomhedens partnere, når de samarbejder op med Too-Good-To-Go? (Kom gerne ind på de kommercielle aspekter)
  5. Hvad er Too-Good-To-Go’s mission? (Tag gerne internettet i brug)

Målsætning

  1. Hvor mange måltider redder virksomheden dagligt i Danmark om dagen?

Konkurrenter

  1. Hvilke konkurrenter har virksomheden?
  2. Hvor meget mad ender i skraldespanden?
    • Er du overrasket over tallet? (Begrund dit svar)

Konceptudvikling

  1. Hvad er virksomhedens vision?
    • Hvad er forskellen på en virksomheds vision og mission? (Tag gerne internettet i brug)
  2. Hvordan tjener virksomheden penge? (Heidi kommer med en række forslag)
  3. Hvordan kommer virksomheden til at se ud i fremtiden?

Strategisk setup

  1. Heidi nævner fem strategiske områder. Hvad handler de fem områder om?
  2. Hvad kan man gøre for at mindske madspild?

Innovation

  1. Hvorfor er innovation vigtig for Too-Good-To-Go?
  2. Hvilken rolle spiller data?
    • Hvordan anvender virksomheden data?

Du kan lytte til alle vores podcastepisoder på SoundCloud.
God fornøjelse!